fbpx

Ce urmează pentru inflația alimentelor?

Anul trecut, am estimat că inflația alimentară va atinge un vârf de aproximativ 19%. Acest lucru a ridicat semne de neîncredere, dar predicția s-a dovedit corectă, deoarece cifrele inflației au urmat, în linii mari, calea pe care am prezis-o. Și, deși vedem unele îmbunătățiri pentru viitor, consumatorii s-ar putea să nu vadă asta pentru o perioadă de timp pe rafturile supermarketurilor.

Din păcate, o scădere foarte rapidă a inflației sau, într-adevăr, o inversare a inflației nu se va întâmpla prea curând, în opinia noastră. De fapt, anticipăm că, deși inflația alimentară va scădea, este probabil să rămână „lipicioasă” – peste 10% – pentru cea mai mare parte a acestui an.

Creșterea prețurilor alimentelor din ultimele luni a fost un șoc considerabil pentru consumatorii din Marea Britanie, parțial pentru că piața alimentară din Regatul Unit este una dintre cele mai competitive și dinamice din lume. Este o arenă aprig contestată în care jucătorii importanți concurează constant pentru cota de piață și loialitatea clienților. Cu un accent puternic pe comoditate, valoare și calitatea produselor, supermarketurile și producătorii din Marea Britanie se angajează într-o concurență intensă pentru a atrage și păstra clienții. Industria alimentară puternică din Regatul Unit, în special în ultimii 20 de ani, a însemnat că consumatorul britanic a avut unele dintre cele mai bune oferte de produse alimentare în comparație cu alte țări europene.

Acum, presiunile considerabile care au determinat creșterea prețurilor în ultimele luni încep să se epuizeze.

Prețurile la energie, îngrășăminte și unele – nu toate – mărfuri alimentare de bază sunt în scădere, ridicând întrebarea: când vor începe clienții să vadă aceste scăderi ale prețurilor pe care le plătesc?

Caracterul competitiv dintre supermarketuri înseamnă că acestea sunt stimulate să transmită economiile către clienți cât mai curând posibil și vedem deja câteva dovezi în acest sens pe rafturile supermarketurilor. În aprilie și mai, mai multe supermarketuri au oferit reduceri de preț pentru lapte, pâine și unt.

Există, desigur, multe variabile în joc, vremea și recoltele întotdeauna greu de prezis, dar – cu excepția unor noi șocuri majore –consideră, că inflația prețurilor la alimente a atins acum vârful și va începe să încetinească pe măsură ce 2023 va progresa.

O inflație mai scăzută nu înseamnă că suntem pe cale să vedem deflație și prețuri mai scăzute în curând.

În primul rând, nu toate alimentele au înregistrat încă reduceri ale costurilor de producție sau ale prețurilor cu ridicata. De exemplu, în timp ce costul de producere a laptelui a scăzut ușor, costurile pentru ouă rămân foarte mari.

În al doilea rând, modificările anterioare ale costurilor nu au fost încă transmise în întregime prin lanțul de aprovizionare. Companiile de la toate nivelurile, de la ferme în sus, spun că sunt încă nevoite să absoarbă costuri mari și marje de profit reduse. Chiar și cele mai mari afaceri sunt afectate. Supermarketurile de top au înregistrat profituri scăzute în ultimul an, chiar dacă prețurile pentru cumpărători au crescut. Această „comprimare a marjei” a adăpostit cumpărătorii de o parte din impactul inflației, dar pe termen lung va limita capacitatea întreprinderilor de a investi pentru viitor, inclusiv capacitatea de a se pregăti pentru schimbările climatice.

În al treilea rând, lanțurile de aprovizionare pentru multe produse alimentare sunt lungi și complexe. Producerea și livrarea unei mese gata, sau a unei pizza, poate implica zeci de întreprinderi și multe etape. Prin urmare, este nevoie de mult timp pentru ca schimbarea costurilor la un capăt al lanțului de aprovizionare – o fermă – să se filtreze până la cumpărători, la celălalt capăt.

În cele din urmă, producția de alimente și băuturi nu poate fi extinsă cu ușurință ca răspuns la prețurile mai mari. Resursele esențiale precum solul, apa și forța de muncă sunt limitate. Unele produse pot fi preparate doar în anumite perioade ale anului și pot dura luni sau ani înainte de a fi gata de comercializare. Pe scurt, nu putem crește imediat numărul de ferme de pui pentru a ajuta la combaterea costului ridicat al ouălor.

Toate acestea înseamnă că scăderea anticipată a costului unui coș de cumpărături va fi probabil un proces lent, în urma scăderilor costurilor altor articole esențiale, cum ar fi combustibilul pentru motor și utilitățile.

Cu prețurile stabilizate, credem că firmele alimentare vor încerca să ofere reduceri, ori de câte ori este posibil, așa cum au făcut în perioadele anterioare de inflație ridicată.

În cele din urmă, prețul este un factor puternic de alegere, determinând cumpărătorii să aleagă între comercianți cu amănuntul sau produse. Afacerile alimentare știu că nu își pot permite să facă excepții în ceea ce privește prețurile, pe măsură ce inflația scade.

Articol de James Walton, economist șef la IGD

About Marius Giurgea

Check Also

Zona euro: un exemplu de keynesianism

Cifrele economice ale zonei euro sugerează un risc stagflaționist: impactul pe termen scurt este evident …

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.