fbpx

De ce nu poate fi oprită cererea de petrol, ci doar redirecționată

Importurile de petrol din Asia erau așteptate să își revină în această lună după încheierea perioadei de mentenanță. Sunt șanse ca o mare parte din petrolul suplimentar să provină din Rusia, care a devenit unul dintre cei mai mari furnizori ai Chinei și Indiei.

De fapt, fluxurile de petrol rusești sunt în creștere, în ciuda afirmațiilor din partea Moscovei că și-a redus producția totală de petrol. Potrivit Bloomberg, exporturile rusești de petrol au înregistrat luna trecută cel mai mare nivel de la începutul anului 2022.

Acest lucru se întâmplă în contextul celei mai severe sancțiuni a Occidentului ca grup geopolitic împotriva țării. Și este cea mai clară dovadă de până acum a cât de esențial este petrolul pentru funcționarea economiei globale.

Înainte de invazia Ucrainei, cei mai mari clienți de petrol ai Rusiei erau țările europene. Pentru China și India, a fost un furnizor minor. De anul trecut, acest lucru s-a schimbat dramatic.

Acum, China și India sunt cei mai mari cumpărători de țiței rusești. Cele două țări au preluat luna trecută împreună până la 80% din totalul exporturilor de petrol ale Rusiei, potrivit Agenției Internaționale pentru Energie. Iar totalul, de 8,3 milioane de barili pe zi, a fost semnificativ mai mare decât media anuală atât pentru anul trecut, cât și pentru acum doi ani.

În plus, Europa, care a impus un embargo asupra importurilor directe de petrol și combustibil rusesc, a primit mai mulți combustibili fabricați în Asia, în special din India. De fapt, Bătrânul Continent pare să consume atât de mult combustibil provenit din India, încât principalul diploamt al UE, Josep Borrell, s-a simțit nevoit să ceară public încetarea acestei practici.

Într-adevăr, exporturile de combustibil ale Indiei către Europa în ultimele 12 luni au crescut cu peste 70%, a raportat Reuters la începutul acestei luni. Raportul a menționat, de asemenea, că UE are prea puține mijloace la îndemână pentru a schimba acest lucru fără a arunca economia europeană într-o recesiune profundă cauzată de inflația prețului combustibilului.

Așadar, în timp ce până în urmă cu un an, țițeiul și combustibilii rusești mergeau în cea mai mare parte direct în Europa, acum aproape tot țițeiul pe care Rusia îl exportă ajunge în China și India. De acolo, transformat în combustibili, pleacă în Europa. Rutele s-au schimbat. Cererea de petrol nu.

Din cauza rezistenței cererii de petrol, veniturile din petrol ale Rusiei își revin și ele. Într-un raport recent, Centrul pentru Cercetare în Energie și Aer Curat din Finlanda, a declarat că veniturile din exporturile de petrol ale Moscovei au revenit în ultimele două luni la cel mai mare nivel din noiembrie anul trecut.

Autorii au remarcat că veniturile bugetare totale au scăzut în aprilie pe o bază anuală, dar au adăugat că „Rusia a putut să-și exporte principalul soi de țiței, pentru prima dată, la prețuri care erau sistematic peste nivelul plafonului de preț stabilit de SUA, UE și aliați.”

S-au spus multe despre modul în care China și India au beneficiat de reducerea la care se vinde țițeiul rusesc din cauza sancțiunilor. Majoritatea acestor raportări au avut o interpretare optimistă care mergea pe următoarele direcții: sancțiunile și plafonul de preț funcționează deoarece petrolul rusesc se vinde, ținând sub control prețurile globale și aducând venituri mai mici pentru Kremlin.

Ceea ce omite relatarea optimistă este că prețurile petrolului rusesc rămân legate de prețurile globale și, pe măsură ce prețurile globale își revin, la fel se întâmplă și cmu prețurile țițeiului rusesc, după cum a declarat Centrul de Cercetare pentru Energie și Aer Curat. Cu alte cuvinte, cererea globală de petrol și, în special, cererea de petrol din Asia, este atât de inelastică încât nicio cantitate de sancțiuni nu o poate distruge.

Ca o dovadă suplimentară a acestei inelasticități, Bloomberg a raportat recent că aproape o treime din importurile totale de petrol ale Chinei și Indiei provin din trei țări: Rusia, Iran și Venezuela. E o creștere spectaculoasă față de 12% în urmă cu un an, se arată în raport.

Acum, că importurile de petrol la prețuri de chilipir sunt mult mai mari, petrolul din alte surse, cum ar fi Africa de Vest și Statele Unite, a scăzut cu peste 40% pentru petrolul din Africa de Vest și cu 35% pentru petrolul din SUA.

Potrivit secretarului de Trezorerie al SUA, sancțiunile și plafonul de preț funcționează conform intenției, reducând veniturile petroliere ale Rusiei, menținând în același timp piața internațională de petrol bine aprovizionată. Într-adevăr, din această perspectivă, funcționează conform intenției. Cu toate acestea, schimbarea pe care aceste sancțiuni au determinat-o pe rutele comerciale globale cu petrol este mult mai importantă.

A făcut Rusia mai dependentă de doar două țări importatoare de petrol, au observat analiştii. În același timp, a făcut Europa mai dependentă de China și India pentru combustibilii săi, chiar și cu importurile de combustibil din SUA la un nivel record la începutul acestui an.

Se așteaptă în unanimitate că cele două economii asiatice vor fi cei mai mari factori de creștere ai cererii globale de petrol, atât pe termen scurt, cât și pe termen lung, alături de alte națiuni asiatice. Acest lucru asigură cererea de țiței rusesc pe termen lung, probabil spre supărarea UE.

Poate că acest lucru ar motiva un impuls și mai rapid pentru a reduce consumul de petrol în bloc – chiar dacă succesul actualului impuls în electrificare nu se ridică exact la nivelul așteptărilor. Dar orice ar decide UE să facă, cererea globală de petrol rămâne constantă.

Articol de Irina Slav.

 

About Marius Giurgea

Check Also

Dezastrul zonei euro. Între stagnare și stagflație

Economia zonei euro este mai mult decât slabă. Este într-o contracție profundă, iar datele sunt …

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.