Uniunea Europeană s-a alăturat Statelor Unite și Regatului Unit în decizia de a interzice importurile de motorină rusească și alte produse petroliere rafinate, încercând astfel să pună capăt legăturilor sale energetice cu Moscova, care de ani de zile a fost cel mai important furnizor de energie al continentului.
Interdicția este dublată de o limită de preț pentru combustibilul rafinat rusesc, menită să afecteze veniturile Moscovei. Este în același timp o asigurare că embargoul UE asupra combustibilului nu va duce la creșterea prețurilor la motorină la nivel mondial, care deja sunt ridicate.
Embargoul asupra produselor petroliere vine la două luni după o interdicție similară asupra țițeiului rusesc adus pe mare. Ambele decizii au fost anunțate în iunie ca parte a celui de-al șaselea pachet de sancțiuni al UE împotriva Rusiei, în urma „atacului brutal și neprovocat” al Moscovei asupra Ucrainei.
În timp ce embargoul țițeiului și plafonul prețului petrolului, care a intrat în vigoare la 5 decembrie, au trecut fără să producă nicio problemă majoră, interzicerea combustibililor rafinați – în special motorina cu uz industrial și casnic pe scară largă – a împins piața în incertitudine, pe fondul stocurilor de motorină scăzute istoric din Europa.
„Țițeiul este mai fungibil”, au spus Eugene Lindell și Joshua Folds de la compania de consultanță energetică FGE. „Este mult mai dificil să se producă motorină/motorină, în timp ce, pentru țiței, producția din amonte este mult mai variată la scară globală. Există mult mai multe tipuri de țiței pe piață și, potențial, există motorină/motorină”, au spus ei pentru DW. .
Va duce interdicția la creșterea prețurilor la motorină?
Acest lucru ar depinde în mare măsură de cât de succes au țările europene în găsirea de vânzători alternativi care să ajute la umplerea golului cauzat de interdicție și de cât de eficientă este Moscova în găsirea de noi piețe pentru combustibilul său, ocolit acum de UE. Dacă aceste două lucruri se întâmplă, atunci impactul asupra ofertei și prețurilor ar fi redus și de scurtă durată.
Dacă nu, atunci sancțiunea ar putea duce la perturbări majore în industriile dependente de motorină, cum ar fi transporturile și agricultura, creșterea prețului combustibilului subminând și mai mult lupta împotriva inflației.
Perturbarea percepută conduce deja la creșterea prețurilor la motorină, care au fost încăpățânat de ridicate în ultimul an și jumătate. În timp ce situația s-a îmbunătățit în ultimele luni din cauza unei ierni blânde, stocurile de motorină rămân la niveluri incomode.
Prețurile la motorină ar putea crește și mai mult pe termen scurt pentru a reflecta o creștere a costurilor de transport, deoarece livrările ar trebui acum să provină din regiuni mai îndepărtate, și ar trebui să reflecte costurile de producție mai mari în țări precum SUA dar trebuie să ia în calcul și prima de risc.
„Piața este foarte sensibilă în acest moment și foarte îngrijorată”, au declarat analiștii FGE pentru DW. „Lumea încă trebuie să vadă că acele fluxuri rusești sunt redirecționate și că nu există o întrerupere de durată a fluxurilor rusești. Odată ce piața recunoaște acest lucru, atunci prima de risc și nivelurile de sentiment ar trebui să scadă”.
La cine ar putea apela UE pentru motorină?
UE s-a bazat pe Rusia pentru aproape jumătate din necesarul de motorină, asta înainte de invadarea Ucrainei de către Rusia la 24 februarie 2022. Această pondere a scăzut în ultimul an, dar a rămas semnificativă, membrii UE cumpărând peste 200 de milioane de barili de motorină anul trecut, conform firmei de analize energetice Vortexa.
De fapt, în perioada premergătoare interdicției, blocul și-a crescut achizițiile din Rusia până la nivelurile de dinaintea invaziei, pentru a se pregăti să se îndepărteze de combustibilul rusesc, ceea ce Kevin Wright, un analist de la firma de date energetice Kpler, a descris drept „ Ultimul chef” înainte de a începe embargoul. „Ultima șansă de a cumpăra de la cea mai apropiată sursă importantă, menținând costurile de transport în scădere în comparație cu aprovizionarea de mai departe”, a scris el într-o analiză pe site-ul Kpler.
Interdicția a lăsat UE cu un gol de aproximativ 600.000 de barili de motorină și produse petroliere aferente pe zi, un decalaj pe care UE intenționează să îl compenseze cu aprovizionarea sporită din Orientul Mijlociu, Asia și SUA. Având propria sa capacitate de rafinare sub presiune, UE s-a bazat deja pe acele regiuni în ultimele luni pentru a compensa deficitul.
Este probabil că această dependență va crește odată cu creșterea producției la rafinăriile mari, cum ar fi uzina Al-Zour din Kuweit și rafinăria Jazan din Arabia Saudită. În plus, Germania a încheiat un acord cu Abu Dhabi National Oil Co din Emiratele Arabe Unite prin care compania petrolieră va furniza 250.000 de tone de motorină pe lună în 2023.
Blocul ar putea beneficia, de asemenea, de așa-numita „spălare”, în care motorina rusească ar fi amestecată cu alte produse non-rusești în țări precum Turcia și reexportată înapoi în Europa.
Cum rămâne cu China și India?
India și China, care au devenit cei mai mari cumpărători de țiței rusesc în ultimele 12 luni, ar putea juca un rol important în susținerea stocurilor de motorină ale UE.
Exporturile de motorină ale Indiei către Europa au crescut vertiginos de la invazie, deoarece rafinăriile profită de costurile scăzute ale materiilor prime datorită reducerii puternice de preț la țițeiul rusesc și a prețurilor mari ale motorinei.
Într-un semn prevestitor pentru ceea ce va urma, anul trecut, când grevele muncitorilor au închis sectorul francez de rafinare, UE a înregistrat o creștere a importurilor de motorină și produse conexe din India, care nu este un furnizor tradițional de combustibil în Europa.
China și-a majorat primul lot de cote de export din 2023 pentru motorină și alte produse petroliere rafinate, iar exporturile sale au crescut în ultimele luni. Se așteaptă că această mișcare va duce exporturile de motorină la niveluri record, ceea ce ar putea ajuta la împingerea motorinei de la alți producători către vest în Europa.
„Politica Chinei schimbă datele problemei”, a spus Mark Williams, director de cercetare la Wood Mackenzie, adăugând într-o notă pentru clienți că țara „deține cheia întregii capacități de rafinare excedentare la nivel global”.
Unde își va vinde Rusia motorina?
Rusia a reușit să-și mențină țițeiul în flux, în mare parte cu sprijinul Indiei și Chinei, care au achiziționat la reduceri uriașe petrolul evitat de cumpărătorii tradiționali europeni. Cu toate acestea, redirecționarea motorinei sale de pe cea mai mare piață ar putea fi mai dificilă în absența unei piețe pregătite pentru combustibil rusesc.
Experții se așteaptă ca motorina rusească vândută anterior în Europa să fie redirecționată către Turcia și țări din America Latină și Africa.
„Rusia a fost deja forțată să-și reducă foarte mult producția de motorină pentru a o vinde oamenilor care nu au neapărat nevoie de ea”, a spus Lindell.
Lindell, care este șeful produselor rafinate la FGE, se așteaptă ca o mare parte din motorina rusească să ajungă în Turcia și apoi să fie rebranduită și reexportată în Europa ca „motorină turcească”. Turcia a înregistrat o creștere mare a importurilor de motorină din Rusia în ultimele luni.
„Există țări care sunt dispuse să accepte această situație și să accepte barili la preț redus”, a spus Lindell, motiv pentru care FGE nu vede o scădere a exporturilor de produse petroliere rusești în 2023.
Cu toate acestea, există alții care spun că Rusia ar avea probleme în a-și muta toată motorina, așa că ar putea fi forțată să reducă producția.
Care ar fi impactul plafonului prețului la motorină?
Uniunea Europeană și țările industrializate din Grupul celor Șapte (G7) au convenit vineri să stabilească un plafon de 100 de dolari (91 de euro) pe baril pentru motorina rusă și un plafon de 45 de dolari pe baril pentru produse cu reducere, cum ar fi păcura.
Limita de preț este menită să asigure că motorina rusească și alte produse petroliere pot fi vândute în continuare către țări terțe și să prevină orice creștere masivă a prețurilor ca urmare a interdicției UE. Mecanismul ar permite companiilor europene de asigurări și transport maritim să continue să-și ofere serviciile expeditorilor care transportă produse petroliere rusești în alte regiuni, atâta timp cât combustibilul este achiziționat la sau sub nivelul plafonului convenit.
Plafonul prețului produselor petroliere ar avea un impact minim asupra fluxurilor de țiței rafinat din Rusia și a exporturilor de distilate, a spus Williams de la Wood Mackenzie, adăugând că, cu prețurile țițeiului rusesc la 40 de dolari pe baril, marjele de rafinare vor rămâne în continuare puternice.
„La aceste niveluri, producția rusească de rafinare este încă foarte puternică, așa că stimulentul de a rafina țițeiul în produse petroliere rămâne ridicat”, a spus Williams.
Plafonul de preț reflectă o măsură similară pusă în aplicare pentru țițeiul rusesc. Plafonul prețului țițeiului de 60 de dolari pe baril a ajutat la menținerea fluxului de petrol rusesc, dar la reduceri mari, așa cum se intenționa.
Articol de Uwe Hessler