Legislația, promovată de experții ucraineni și adoptată de guvernul de la Kiev, de interzicere a importurilor de produse petroliere neînsoțite de documente care să demonstreze proveniența non-rusă, intrată în vigoare la mijlocul lunii octombrie, și-a făcut efectele mai rapid decât se așteptau aceștia. Însă efectele sunt deocamdată unele negative, ceea ce îi face pe adepții săi să caute țapi ispășitori. Printre aceștia: guvernul de la București și rafinăriile din România, pe care probabil se bazau, fiind printre puținele din regiune care nu utilizează materie primă de proveniență rusă.
Limitarea surselor de aprovizionare a condus, așa cum era și logic, la scumpirea gazului natural petrolier (GPL), folosit de ucraineni atât pentru alimentarea mașinilor, cât și pentru încălzire
În plus, aceeași limitare legislativă a surselor de aprovizionare a făcut ca volumele de motorină importate de Ucraina prin terminalele portuare din România să crească în octombrie la 141 mii tone, cu 60% mai mult decât cele efectuate în septembrie.
Decizia guvernului ucrainean a limitat livrările de produse petroliere nu numai din nord, din statele baltice și Polonia, care utilizează încă materii prime rusești, ci și din sud, din mai multe terminale bulgărești și din portul Giurgiulești din Republica Moldova.
Iar soluția propusă de aceeași experți este una de planificare centrală. Sarcina principală a guvernului ucrainean ar trebui să fie soluționarea problemelor la nivel de stat, cu care se confruntă furnizorii de combustibil care se alimentează din Polonia și România, susține Serhiy Kuyun, directorul Grupului de Consultanță „A-95”, unul din cei mai mari susținători ai noii legislații.
“Porturile Constanța și Galați sunt principalele porturi ale României. Iertați-mă, dar până în 2022, acestea erau un morman de fier vechi. În practică, (prin importurile masive efectuate de la declanșarea războiului – n.r.) le-am încărcat peste 100%. Volumul de transbordare, volumul de transport, totul a apărut urmare a majorării cererii venite dinspre noi. Dar a trecut un an și (românii – n.r.) nu au făcut nimic pentru a crește capacitatea de transport rutieră și feroviară de combustibil. Șoferii noștri pierd o săptămână pentru a încărca cisternele în Constanța. O situație similară e și în ceea ce privește transportul feroviar”, susține Kuyun.
Declarațiile expertului ucrainean sunt făcute în contextul în care statul român încearcă fluidizarea traficului feroviar din portul Constanța, supraaglomerat de transporturi de mărfuri dinspre și către Ucraina, în special după denunțarea de către Rusia a acordului cu Kievul privind coridorul maritim protejat destinat exporturilor de cereale ucrainene.
Un draft analizat recent stipulează programarea obligatorie, pe cât posibil cât mai strictă, a timpilor de sosire, descărcare-încărcare și plecare a trenurilor, prin intermediul unei aplicații informatice, precum și penalități financiare pentru operatorii portuari care nu respectă programările asumate, care pot ajunge și la 1.000 de lei/oră/tren.
În ceea ce privește importul de motorină din România, de 141 mii tone în octombrie, din datele prezentate de presa ucraineană rezultă că aceste cantități nu cuprind și eventualele importuri efectuate de Ucraina de la rafinăriile din România, ci numai pe cele maritime care au fost descărcate în porturile românești.
Cantitatea reprezintă peste 36% din importurile totale maritime efectuate prin terminalele din porturile românești în luna septembrie, care s-au ridicat la 389 mii tone.
Motorina care a ajuns în România în octombrie pe care maritimă provine din 4 țări. Cele mai mari volume, 130 mii tone, au fost furnizate din India, iar 86 mii tone, respectiv 80 mii tone au sosit din Grecia, respectiv, Italia. De asemenea, din Turcia au sosit 93 de mii de tone de produse distilate.
În octombrie Ucraina a importat, prin terminalele din porturile românești Constanța și Galați, în principal motorină de proveniență indiană. Pe parcursul primelor 29 de zile ale lunii octombrie, companiile ucrainene au importat 94 mii de tone de produse de origine indiană sosite de la terminalele din România. Unele companii au continuat să importe motorină produsă de Arabia Saudită, care a ajuns la Constanța încă din august. Potrivit firmei de consultanță ucrainean A-95 Consulting Group, în octombrie companiile ucrainene au importat 14 mii tone de produse saudite și 19 mii tone de motorină produsă în Turcia.
În primele 10 luni ale anului, volumele de motorină descărcate în porturile românești au crescut cu 27%, până la 3,31 milioane de tone. În aceeași perioadă, volumul livrărilor de motorină din România către piața ucraineană a crescut de la 594 mii tone la 1,13 milioane de tone, o treime din cantitatea importată de România.
Presa ucraineană susține că evoluția importurilor din Asia poate fi explicată parțial de scăderea producției rafinăriilor din România, în urma intrării în revizie a Petrotel și a nefuncționării la capacitate maximă a Petromidia.
Conform noilor reguli impuse de autoritățile de la Kiev începând cu 17 octombrie, importatorii de produse petroliere sunt obligați să furnizeze certificate de origine nu numai ale țării de expediere, ci și ale țării de producție, precum și documente care confirmă ruta de livrare de la rafinărie până la granița cu Ucraina.
În urmă cu o lună Serviciul secret de securitate ucrainean (SBU) a publicat o listă cu 32 de porturi, terminale și depozite implicate în furnizarea de motorină de proveniență rusă în Ucraina. Lista nu cuprinde niciun port sau terminal din România, însă apar astfel de facilități din Republica Moldova, Bulgaria și Turcia, ceea ce face ca România să fie una dintre puținele surse sudice disponibile “nealterate” pentru importatorii ucraineni.