fbpx

Și industria aviatică dă înapoi de la obiectivele net zero

Șeful Boeing, Dave Calhoun, a avertizat că noii biocarburanți ecologici „nu vor atinge niciodată prețul scăzut al combustibilului pentru avioane”, aruncând o perspectivă realistă asupra unuia dintre piloni centrali ai strategiei sectorului aviatic de a reduce emisiile.

Potrivit companiilor aeriene, carburanții sustenabili pentru aviație (SAF) – obținuți din deșeuri alimentare, cum ar fi uleiul de gătit și plantele – pot aduce o decarbonizare rapidă prin înlocuirea combustibililor de tip kerosen, cum ar fi Jet A, folosiți astăzi în aeronave.

Dar SAF reprezintă în prezent mai puțin de 1% din consumul mondial în aviație și se tranzacționează la un nivel cel puțin dublu față de combustibilului tradițional pentru avioane.

„Vom crea economii de scală și vom deveni mai eficienți”, a spus directorul executiv al Boeing, Dave Calhoun. Dar tot el a adăugat: „Nu, nu cred că vom atinge vreodată prețul Jet A. Nu cred că asta se va întâmpla vreodată. Se obțin niște rezultate bune și vor avea un impact, dar nimic mai mult.”

Comentariile lui Calhoun se fac un ecou al îngrijorărilor ridicate în privat în sectorul aviatic cu privire la dificultățile – și cheltuielile – implicate în decarbonizarea unei industrii care, în crearea călătoriilor transcontinentale pentru mase, au reușit una dintre realizările de vârf ale erei petrolului.

„El spune cu voce tare ceea ce gândesc mulți”, a afirmat Robert Campbell, șeful de cercetare privind tranziția energetică la Energy Aspects, referindu-se la comentariile lui Calhoun. „Nu există modalități ieftine de a face SAF – dacă ar exista, le-am fi făcut deja.”

Creditele fiscale pentru producția de SAF în SUA s-au numărat printre subvențiile vaste pentru energie curată din Legea de reducere a inflației (IRA) a administrației Biden, adoptată anul trecut. UE a impus, de asemenea, ca aeroporturile să utilizeze volume din ce în ce mai mari de SAF pentru a alimenta avioanele din Europa.

Asociația Internațională a Transportului Aerian, un grup comercial care include cele mai mari companii aeriene din lume, și-a stabilit în 2021 obiectivul de a atinge emisii nete zero până în 2050. SAF ar reprezenta 65% din această transformare, consideră Iata.

Dar mutarea ar fi costisitoare, a declarat Willie Walsh, fostul director executiv al British Airways, care conduce Iata.

„Este realizabil”, a spus el la o conferință de la Financial Times săptămâna trecută. Dar „oricine spune că costurile tranziției la zero net vor fi scăzute sau de neobservat, mă tem că se păcălește”.

„Pasagerii vor trebui să plătească tarife mai mari. Trebuie să fim sinceri cu clienții noștri”, a spus Walsh. „Companiile aeriene nu sunt într-o poziție financiară pentru a absorbi acest cost, așa că în cele din urmă va trebui să fie transferat consumatorilor.”

Prețul american al combustibilului durabil pentru aviație s-a închis vineri la 6,83 dolari pe galon, în timp ce un galon de combustibil pentru avioane a costat 2,34 dolari, potrivit furnizorului de date energetice Argus Media.

Printre costurile asociate cu trecerea la utilizarea 100% SAF se numără faptul că toată infrastructura de alimentare existentă – de la aeroporturi și până la bordul avioanelor – trebuie adaptată pentru a gestiona biocombustibilul, căruia îi lipsește „aromaticul” prezent în hidrocarburi care ajută la etanșarea conductelor.

Boeing și rivalul său Airbus spun că își vor face aeronavele capabile să gestioneze 100% SAF până în 2030, comparativ cu 50% în prezent. Boeing lansează, de asemenea, un nou instrument de modelare, Cascade, pentru a ajuta companiile aeriene și factorii de decizie să evalueze metodele de decarbonizare.

Criticii SAF au avertizat, de asemenea, că, pe măsură ce cererea de combustibil crește, materiile prime din grăsimile alimentare vor fi epuizate rapid, creând o nouă cerere pentru culturi, amenințănd pădurile sau generând un stimulent pentru a cultiva materii prime pe terenurile necesare pentru aprovizionarea cu alimente.

Administrația Biden, care a aruncat industriei o „mare provocare” de a produce 3 miliarde de galoane pe an de SAF până în 2030 față de mai puțin de 16 milioane acum, spune că materia primă va proveni din deșeuri agricole produse împreună cu porumb și soia și biomasă lemnoasă.

Dar analiștii spun că până când cererea pe termen lung pentru combustibil nu va fi garantată, investitorii vor fi reticenți să investească capital în noua capacitate de producție SAF, lăsând ridicate costurile pentru un produs de nișă.

Tom Vilsack, secretarul american al agriculturii, a declarat că creditele fiscale ale IRA vor ajuta industria să depășească acest obstacol de investiții, deși paritatea prețurilor cu combustibilul pentru avioane nu va fi atinsă curând.

„La început veți avea sprijin și asistență guvernamentală . . . pentru a afla care sunt mijloacele care trebuie adoptate pentru a reduce în cele din urmă acest preț”, a declarat Vilsack pentru Financial Times săptămâna trecută.

 

About Marius Giurgea

Check Also

Dezastrul zonei euro. Între stagnare și stagflație

Economia zonei euro este mai mult decât slabă. Este într-o contracție profundă, iar datele sunt …

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.