fbpx

Prețurile mari la benzină și motorină nu vor scădea prea curând

Prețurile la benzină și motorină, care ating zilnic noi recorduri, în timp ce prețul barilului de petrol se află la peste 110 dolari, iar rafinăriile au acum o capacitate de procesare din ce în ce mai redusă. Analiștii consideră că nu există un remediu pe termen scurt pentru această situație.

În pofida eforturilor administrației Biden de a tempera creșterea prețurilor la petrol, inclusiv prin eliberarea de țiței din rezervele strategie ale țării și prin învinuirea companiilor pentru creșterea prețurilor, rafinăriile americane nu pot face față cererii.

Cu toate acestea, cererea nu a crescut atât de mult, ci capacitatea de a furniza produse petroliere prin rafinării a scăzut, fiind cu câteva milioane de barili mai mică decât era înainte de pandemie.

În SUA această capacitate a scăzut definitiv cu aproape un milion de barili pe zi, de la începutul pandemiei, pe măsură ce rafinăriile au decis fie să închidă unele capacități neprofitabile fie să le convertească în capacități pentru producerea de biocarburanți. La nivel global, capacitatea de rafinare a scăzut de asemenea, cumpărătorii occidentali stând de parte de produsele rusești intermediare necesare pentru rafinarea în motorină, benzină și kerosen.
În Europa problemele sunt la fel de mari, având în vedere că multe rafinării refuză să depoziteze țițeiul rus iar cumpărătorii ocolesc motorina rusească, chiar dacă UE nu a luat încă o decizie finală în această privință.

În SUA, capacitatea de rafinare operabilă este cu puțin pe 18 milioane de barili/zi, cel mai mic nivel din 2015 încoace.

„După cum știți, capacități de distilare de un milion de barili/zi au dispărut din sistem din pandemie”, a afirmat Mike Jennings, CEO la HF Sinclair și Holly Energy Partners. Marjele de profit ale rafinăriilor sunt foarte mari din cauza lipsei produselor rafinate, a mai adăugat el. „Cât va mai persista? Nu văd niciun semn că s-ar încheia prea curând sau prea bine”, a afirmat Jennings.

Creșterea cererii determinată de redeschiderea economiilor combinată cu capacitatea scăzută de rafinare au determinat ca rezervele de produse petroliere să se găsească în SUA la minime istorice.

La nivel global, o capacitate de rafinare de aproximativ 3 milioane de barili/zi au dispărut de la începutul lui 2020, potrivit Wood Mackenzie. „Pentru companiile cu rafinării vechi care aveau nevoie de investiții considerabile pentru a rămâne viabile, era greu să justifice cheltuieli de investiții când cererea era atât de mică, în special pentru benzină, pe fundalul creșterii popularității vehiculelor electrice”, a afirmat Ed Crooks, vicepreședinte la WoodMac. În același timp, noile capacități de rafinare din Orientul Mijlociu și din Africa abia intră pe piață după ce pandemia le-a amânat startul pe fondul pandemiei și al marginilor de rafinare mici.

„Sunt toate datele pentru o potențială criză pe partea de ofertă”, a afirmat John Auers, vicepreședinte executiv la firma de consultanță energetică, Turner, Mason & Co.

Pe măsură ce se apropie vara, prețurile la carburanți au atins maximul în SUA, dar cererea nu a scăzut.  Mai mult, analiștii estimează că aceste prețuri se vor menține de-a lungul întregii veri. Piața motorinei arată și mai rău. Stocurile sunt cu 23% sub media sezonieră iar prețurile sunt la cele mai înalte cote. „Nu m-aș mira ca motorina să fie raționalizată pe Coasta de Est”, a afirmat John Catsimatidis, CEO la United Refining.

Nimeni nu se așteaptă ca prețurile să scadă semnificativ prea curând, deoarece nu există un remediu rapid pentru problemele fundamentale din piața globală. „Cred că putem aștepta, în condițiile în care nu avem recesiune economică, ca prețurile la mărfuri, în special cele petroliere să rămână mari”, a afirmat un analist.

Prețurile record la benzină și motorină amenință creșterea economică, punând și mai mare presiune pe inflație. Prețurile la motorină afectează fiecare domeniu economic, așa că lupta contra inflației devine și mai complicată pentru băncile centrale, creșterea dobânzilor deteriorând activitatea economică, cheltuielile, ducând în cele din urmă la recesiune.

„Când privim la piață, am putea spune că o recesiune ar mai ameliora lucrurile”, a afirmat Mark Williams, director de cercetare la Wood Mackenzie. Așadar, o recesiune s-ar putea să fie doar un remediu temporar, cel mai puțin de dorit tratament pentru prețurile mari la benzină și motorină.

Articol de Tatiana Paraskova pentru Oilprice.com

About Marius Giurgea

Check Also

Dezastrul zonei euro. Între stagnare și stagflație

Economia zonei euro este mai mult decât slabă. Este într-o contracție profundă, iar datele sunt …

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.