fbpx

Cum se schimbă economia Chinei după pandemie

Economia chineză din 2023 aproape sigur nu va arăta ca economia chineză din 2019. Piața imobiliară s-a prăbușit sub represiunea Beijingului. Exporturile s-au redus după o creștere. Anul acesta, gigantul chinez al comerțului electronic JD.com a înlocuit Huawei, lovită de restricțiile din SUA, în topul celor mai mari companii nedeținute de stat din China, după venituri.

În ultima lună, Beijingul a încetat brusc multe dintre măsurile de izolare și cerințele de testare Covid care au afectat creșterea economică în ultimele 18 luni. Analiştii avertizează asupra unui drum accidentat până la redeschiderea completă, dar acum se aşteaptă ca economia Chinei să revină mai devreme decât se prognozase anterior.

Potrivit economiștilor, elementele care stau la baza acestei creșteri vor arăta aproape cu siguranță diferit față de acum trei ani.

Modelul de creștere al Chinei trece de la unul foarte dependent de imobiliare și infrastructură la unul în care așa-numita economie digitală și verde joacă un rol mai important, au declarat analiștii de la principala bancă chineză de investiții CICC într-un raport publicat luna trecută. Ei au citat accentul pus pe inovație la al 20-lea Congres Național al Partidului Comunist Chinez.

Categoria economiei digitale include echipamente de comunicații, transmisie de informații și software. Economia verde se referă la industriile care trebuie să investească pentru a-și reduce emisiile de carbon – energie electrică, oțel și produse chimice, printre altele.

În următorii cinci ani, investițiile cumulate în economia digitală vor crește de peste șapte ori pentru a ajunge la 77,9 trilioane de yuani (11,13 trilioane de dolari), potrivit estimărilor CICC.

Acest lucru depășește investițiile cumulate anticipate în imobiliare, infrastructura tradițională sau economia verde – făcând digitalul cel mai mare dintre cele patru categorii, se arată în raport.

În 2021 și 2022, piața de imobiliare a fost cea care a atras cea mai consisentă categorie de investiții, se arată în raport. Dar analiștii CICC au spus că în acest an, investițiile în imobiliare au scăzut cu aproximativ 22% față de anul trecut, în timp ce cele în sectoarele digital și verde au crescut cu aproximativ 24%, respectiv 14%.

Beijingul a reprimat dependența ridicată de datorii a dezvoltatorilor imobiliari în 2020, contribuind la neplata acestora, ceea ce a dus la o scădere a vânzărilor și investițiilor de locuințe. În acest an, însă, autoritățile au relaxat multe dintre aceste restricții de finanțare.

În timp ce o mare parte din lume s-a luptat să țină cont de Covid-19 în 2020 și 2021, controlul rapid al Chinei asupra virusului a ajutat fabricile locale să răspundă cererii globale în creștere pentru produse de sănătate și electronice.

Acum, cererea scade. Exporturile Chinei au început să scadă de la an la an în octombrie – pentru prima dată din mai 2020, potrivit Wind Information.

Anul viitor, o reducere a exporturilor nete este de așteptat să reducă creșterea cu 0,5 puncte procentuale, au declarat economistul șef al companiei Goldman Sachs, Hui Shan și o echipă într-o notă din 16 decembrie. Exporturile nete au susținut creșterea PIB-ului Chinei în ultimii câțiva ani, contribuind cu până la 1,7 puncte procentuale în 2021, au spus analiștii.

Dar exporturile Chinei către Asociația Națiunilor din Asia de Sud-Est au crescut, depășindu-le pe cele către SUA și UE în noiembrie, potrivit datelor vamale.

„Exporturile către țările ASEAN pot servi ca un tampon ușor pentru presiunile de pe piețele UE și SUA”, au declarat miercuri economistul Citi China Xiaowen Jin și o echipă într-o notă. Ei se așteaptă ca creșterea PIB-ului ASEAN să revină în 2023, în timp ce SUA și UE vor petrece o parte a anului viitor în recesiune.

Jin a subliniat că exporturile de mașini ale Chinei, în special de mașini electrice și piese aferente, au contribuit la sprijinirea exporturilor generale în acest an.

Beijingul a împins din greu pentru a crește dezvoltarea industriei naționale de mașini electrice. Multe mărci de la Nio la BYD au început să vândă mașini de pasageri în Europa și în alte țări.

„Scăderea rapidă a exporturilor înseamnă, de asemenea, că China trebuie să acceseze piețele interne pentru creștere în viitorul previzibil”, a declarat Hao Zhou, economist șef la Guotai Junan Securities, într-o notă din 15 decembrie. „Odată cu relaxarea restricțiilor Covid, consumul va avea probabil o redresare semnificativă și durabilă de anul viitor.”

 

El se așteaptă ca vânzările cu amănuntul să crească cu 6,8% anul viitor, iar PIB-ul național să crească cu 4,8%.

Anunțurile de politică ale guvernului central din această lună au acordat prioritate creșterii consumului intern. Vânzările cu amănuntul au rămas în urmă cu creșterea generală de la pandemie, în timp ce o cotă record de oameni a preferat să economisească.

Analiștii Goldman Sachs și-au majorat prognoza PIB-ului pentru 2023 de la 4,5% la 5,2% în contextul redeschiderii economiei mai devreme decât se aștepta, consumul fiind principalul motor.

Cu toate acestea, ei au avertizat că veniturile și încrederea consumatorilor vor avea nevoie de timp pentru a se vindeca, ceea ce înseamnă că orice lansare anul viitor a „cererii reținute” poate fi limitată în afara câtorva categorii, cum ar fi călătoriile internaționale.

Cheltuielile printre chinezii mai săraci nu țin pasul cu cât cheltuiesc chinezii bogați – un contrast față de uniformitatea mai mare între grupuri care se înregistra înainte de pandemie, potrivit unui sondaj McKinsey din acest an.

Această tendință a apărut în rezultatele financiare ale companiilor.

În trimestrul încheiat la 30 septembrie, Pinduoduo, o companie axată pe buget, a declarat că veniturile din vânzările de mărfuri au scăzut cu 31% față de un an în urmă, la 56,4 milioane de yuani.

Vânzările Alibaba, compania chineză de retail, care include și vânzările de îmbrăcăminte, au scăzut cu 1% de la an la an, la 135,43 miliarde de yuani în acea perioadă.

Vânzările de articole mai scumpe favorizate de clasa de mijloc, inclusiv electronice și electrocasnice, au crescut la JD.com, care a declarat că veniturile din astfel de produse au crescut cu aproximativ 6%, până la 197,03 miliarde de yuani în cele trei luni încheiate pe 30 septembrie.

Pe termen mai lung, McKinsey se așteaptă ca milioane de gospodării urbane să devină mai bogate, în timp ce categoria celor cu venituri mai mici să scadă.

Articol de Evenlyn Cheng.

About Marius Giurgea

Check Also

Dezastrul zonei euro. Între stagnare și stagflație

Economia zonei euro este mai mult decât slabă. Este într-o contracție profundă, iar datele sunt …

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.