fbpx

Exporturile de țiței rusesc din perspectiva milelor și vitezelor înregistrate de tancurile petroliere

Flota globală de tancuri petroliere și-a schimbat modelul comercial în acest an, în principal ca urmare sancțiunilor impuse petrolului rusesc, ceea ce face ca navele să parcurgă distanțe mai mari, iar capacitatea de transport maritim disponibilă să se reducă. Având în vedere că sancțiunile nu vor dispărea în curând, este posibil ca această tendință pe distanțe mai lungi să continue în a doua jumătate a acestui an, și chiar și în 2024, arată o analiză a companiei de consultanță VesselValue.

Prima jumătate a anului 2023 a fost una pozitivă din punct de vedere al cererii de țiței, consumul de petrol crescând pe măsură.

Sancțiunile impuse importului de țiței rusesc în decembrie 2022, urmate imediat de embargoul impus importului de produselor petroliere rusești în februarie 2023, au fost fundamentale pentru evoluția pieței transportului maritim. Sancțiunile au dus la schimbarea rutelor comerciale globale, care au avut ca efect creșterea vitezei de transport, a milelor parcurse și la o diminuare a numărului de nave disponibile.

Milele maritime parcurse de petroliere s-au menținut în mod constant peste nivelurile observate în al treilea trimestru al anului 2022.

O scădere temporară a milelor a avut loc imediat după intrarea în vigoare a embargoului impus țițeiului rusesc în decembrie 2022.

Cu toate acestea, milele maritime parcurse au crescut din nou în aprilie, pe măsură ce modelele comerciale au început să evolueze și să se adapteze la noile sancțiuni impuse.

Acest lucru sugerează că, în pofida sancțiunilor, țițeiul rusesc continuă să fie cumpărat, dar rutele comerciale s-au schimbat. În iunie, milele de marfă au urmat o traiectorie descendentă, ceea ce ar putea indica o slăbire a economiei chineze și a cererii de petrol brut, în special pentru tancurile petroliere de mari dimensiuni.

Viteza navelor poate fi folosită ca un alt indicator al cererii, deoarece navele vor accelera adesea în condiții de piață favorabile, pentru a satisface cererea, mai ales dacă există o creștere mai lentă a ofertei de nave.

Pe lângă creșterea milelor maritime parcurse, primele 6 luni ale anului 2023 au înregistrat și o creștere a vitezei tancurilor de țiței față de primele 6 luni ale anului 2022.

Vitezele medii ale tancurilor petroliere de țiței au crescut cu aproape 5% între iunie 2022 și decembrie 2022, și apoi suplimentar cu 2% între ianuarie și aprilie.

Aceste creșteri de viteză se corelează cu creșterea milelor parcurse, atingând vârful în aprilie. Din aprilie, atât milele parcurse, cât și vitezele au scăzut, sugerând o reducere a cererii în al doilea trimestru al anului 2023.

Amplificarea reglementărilor de mediu (ar putea determina, de asemenea, această scădere a vitezei.

Sancțiunile impuse țițeiului rusesc au jucat un rol semnificativ în schimbarea tiparelor comerciale globale și în modelarea piețelor tancurilor petroliere în prima jumătate a anului 2023. Unele exporturi de țiței rusești care obișnuiau să fie transportate pe distanțe scurte sunt acum forțate să parcurgă distanțe lungi, iar unii foști importatori de țiței rusești sunt acum forțați să folosească surse de import mai îndepărtate.

Per ansamblu, comparând primele 6 luni din 2022 și 2023, milele și distanțele parcurse de tancurile petroliere au crescut cu 85%, ceea ce reprezintă o creștere semnificativă care va contribui la creșterea decalajului dintre cererea și oferta de nave pe piață.

Aceste tendințe sugerează că Rusia exportă niveluri similare de țiței, dar îl exportă către destinații mai îndepărtate. Importatorii de top după milele parcurse rămân India și China, ponderea Indiei din total dublându-se de la 18% în prima jumătate a anului 2022 la aproape 40% în prima jumătate a anului 2023.

În schimb, țări europene precum Italia, Olanda sau Franța nu mai importă țiței din Rusia, aprovizionându-se cu petrol din locații mai îndepărtate, cum ar fi SUA.

Chiar dacă este de așteptat că sancțiunile să rămână în vigoare și în viitor, ceea ce va stimula transportul pe rute mai lungi, o diminuare a creșterii economice a Chinei și reducerea producției cartelului OPEC ar putea conduce la o scădere a cererii de petrol brut în a doua jumătate a anului 2023, susține VesselValue.

About Marius Giurgea

Check Also

Zona euro: un exemplu de keynesianism

Cifrele economice ale zonei euro sugerează un risc stagflaționist: impactul pe termen scurt este evident …

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.