fbpx

Prețul carburanților, încotro?

Prețul carburanților s-a majorat semnificativ, depășind pragul de 7 lei/l în în mai mai multe stații din capitală, ca urmare a faptului că în ultimele 10 zile liderul pieței autohtone, OMV Petrom, urmat rapid de concurență, a efectuat 6 scumpiri. Astfel, motorina a redevenit mai scumpă decât benzina, pentru prima dată în ultimele 3 luni. Iar tendința va continua, probabil, influențele cotațiilor internaționale și cele geopolitice regionale urmând a avea un cuvânt greu de spus asupra sumei pe care șoferii o vor scoate din buzunar în vederea alimentării autovehiculelor.

Presiunile vin atât de pe partea de cerere, cât și de pe cea a ofertei. Politicile laxe ale băncilor centrale își fac efectele, iar prețul mărfurilor este principalul debușeu al masei monetare în exces aruncate în piață.

În plus, în această perioadă are loc o creștere sezonieră a cererii, multă lume plecând în concedii cu mașinile personale.

Cererea de carburanți a crescut, potrivit datelor OMV Petrom, cu 3% în prima jumătate a anului comparativ cu cea înregistrată în aceeași perioadă a anului trecut.

Pe partea de ofertă, există presiuni atât interne, cât și regionale și globale.

Astfel, oferta internă a avut de suferit în ultima săptămână, rafinăria OMV Petrom de la Brazi fiind în revizie programată în cel de-al doilea trimestru al anului, în timp ce Petromidia, a celor de la Rompetrol, nu a funcționat la capacitate maximă ca urmare a unui incident apărut în a doua parte a lunii iunie.

Paradoxal, achiziționând carburanți la finalul primului trimestru, când prețurile erau în scădere (barilul de țiței Brent coborâse la 72 dolari) pentru a acoperi cererea din perioada în care rafinăriile n-au funcționat la capacitate maximă, companiile au contribuit la o atenuare a efectelor creșterii cotațiilor internaționale în prețul la pompă.

Odată cu reluarea activității însă, ele sunt nevoite să plătească noile prețuri, care au ajuns la 85 dolari/baril, pe materia primă. Iar Rompetrol și Lukoil procesează la Petromidia, respectiv Petrotel, exclusiv țiței de import (majoritatea kazah, în timp ce OMV Petrom, procesează două treimi petrol produs intern și o treime țiței de import.

Noile evenimente regionale nu sunt nici ele încurajatoare. Astfel, vineri, a fost instituită o interdicție temporară privind circulația navelor în portul Novorosisk, pe unde rafinăriile românești importă țițeiul kazah, în urma unui atac cu drone ucrainean.

Din fericire, terminalul maritim al Consorțiului Caspian Pipeline (CPC), prin care rafinăriile din România importă țiței kazah, nu a fost afectat de atacul cu drone ucrainean, a anunțat conducerea CPC. Însă riscurile unor noi atacuri sunt mult mai ridicate, ceea ce afectează atât costurile de transport, cât și cele de asigurare ale navelor. Ceea ce se va simți în cele din urmă și în prețurile la pompă.

Tensiunile venite din partea ofertei se fac simțite. Prețurile petrolului au crescut joi cu aproximativ 2%, în urma extinderii de către Arabia Saudită și Rusia a limitărilor de producție în septembrie și, posibil, după această lună, potrivit Reuters. Contractele futures pentru petrolul Brent au crescut cu 1,86 dolari, sau cu 2,2%, la 85,06 dolari pe baril, în timp ce țițeiul U.S. West Texas Intermediate a crescut cu 2,03 dolari, sau cu 2,6%, la 81,52 dolari pe baril

Iar acestea nu sunt singurele cotații internaționale în creștere.

Astfel, potrivit datelor din piață, citate de Economica.net, cotația motorinei cu livrare în zona Mediteraneeană a crescut cu 97 de dolari pe tonă doar în săptămâna 25 iulie-1 august ajungând la 904 dolari pe tonă, în timp ce, în același interval de timp, cotațiile pentru motorina cu livrare în nordul Europei a crescut cu 103 dolari pe tonă până la 926 dolari.

În medie, cotația motorinei a crescut cu 20 dolari pe tonă în fiecare zi în perioada 25 iulie-1 august, situație care nu avea cum să nu se reflecte în prețurile retail de pe tot continentul. La benzină, cotațiile au crescut până la finalul lui iulie, dar în prima zi din august am avut o scădere care a dus înapoi prețul la 945 de dolari pe tonă, dar nu trebui să uităm totuși că, la începutul lunii iulie, cotația pentru zona mediteraneeană era de circa 820 de dolari pe tonă.

În urma invadării Ucrainei de către Rusia, pe 24 februarie, carburanții, în special diesel-ul, s-au scumpit considerabil. Pe 26 februarie 2022, motorina și benzina se vindeau deja la un preț mediu de peste 7,10 lei/l. În luna iunie 2022, prețul motorinei standard a depășit chiar și nivelul de 9,2 lei/l, potrivit Profit.ro.

Ca și în cazul gazului natural, și în cel al motorinei, Uniunea Europeană, inclusiv România, era dependentă de Rusia, fiind importator net. În ultima parte a anului trecut, anticipând embargoul impus de UE importului de țiței rusesc, pe 5 decembrie, și apoi celui de produse rafinate rusești, pe 5 februarie, toate companiile distribuitoare de carburanți europene au importat masiv motorină, date fiind atât structura consumului, majoritar de diesel, cât și cea deficitară a producției.

Presiunea venită pe partea de cerere a dezechilibrat raportul de prețuri dintre motorină și benzină din partea a doua a anului trecut, care s-a reflectat în cotațiile internaționale ale celor două tipuri de produse, raport care, apoi, ca urmare a stocurilor de motorină realizate, trece printr-un fenomen contrar.

În prezent, stocurile realizate sunt pe cale de epuizare, ceea ce face ca raportul dintre prețul benzinei și motorinei să revină la situația din 2022.

About Marius Giurgea

Check Also

Dezastrul zonei euro. Între stagnare și stagflație

Economia zonei euro este mai mult decât slabă. Este într-o contracție profundă, iar datele sunt …

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.