fbpx

Moda mașinilor electrice dă semne de oboseală

Dacă e să privim superficial la reclame și diverse alte forme de publicitate, atunci s-ar putea să avem certitudinea unei explozii a cererii pentru mașinile electrice. Peste tot ni se recomandă aceste tipuri de vehicule, producătorii par să nu mai facă față cererii, viitorul va arăta cu siguranță foarte verde și mult mai puțin poluat, cel puțin fonic.

În realitate, însă, lucrurile stau cu totul altfel față de aceste dulcegării ecologice. E drept că industria auto axată pe produsele electrice a cunoscut un avânt remarcabil în ultimii ani, dar trebuie observat în primul rând ce a determinat acest având nemaipomenit. Iar aici explicația este extraordinar de simplă și poartă un singur nume: subvențiile guvernamentale.
Oricâte rugăminți de altruism ecologic și intergenerațional ar pleda activiștii ecologici, oamenii obișnuiți și lumea în general sunt mult mai atenți la propriul buzunar decât la posibilitatea unui dezastru care e mereu amânat. Drept pentru care, ezită să cumpere mașini electrice atunci când nu există un stimulent financiar foarte convingător.
Un caz de manual îl reprezintă Danemarca. După cum poate da mărturie orice copil de școală primară, scandinavii reprezintă un model ecologist de urmat. Cu toate acestea, anul trecut vânzările de mașini cu motoare electrice au scăzut în Danemarca cu peste 60%, asta după ce scutirile de taxe pentru acest tip de autovehicule au fost anulate. E departe de a fi o anomalie, ci reprezintă mai degrabă un model cu care se vor confrunta sau deja se confruntă multe țări. Începând cu anul 2025, conducătorii de mașini electrice vor plăti în Marea Britanie o taxă de drum, care în prezent se aplică doar mașinilor clasice, astfel încât un nou avantaj financiar vă dispărea. În Germania, cumpărătorii nu vor mai primi niciun fel de bonus la achiziționarea de mașini electrice, odată ce suma alocată de 3,4 miliarde de euro, pentru următorii doi ani, va fi epuizată. Nu vor mai exista subvenții pentru mașinile care depășesc 65.000 de euro în prezent, iar din 2024 pentru cele care depășesc 45.000 euro. De asemenea, subvențiile pentru companiile producătoare de mașini vor fi anulate. Guvernul german s-a grăbit să prezinte aceste decizii ca fiind motivate de popularitatea din ce în ce mai mare a mașinilor electrice, care face practic, inutile subvențiile acordate, dar dacă exemplul Danemarcei și logica economică ne învață ceva este că va urma, în condițiile date, un declin vertiginos al vânzărilor de mașini electrice.

Guvernele, nu doar cel german, se confruntă cu probleme bugetare serioase în urma pandemiei de Covid, iar larghețea distribuirii de fonduri pare să fie ceva de domeniul trecutului. Cel puțin în ceea ce privește domeniul mașinilor electrice.

Norvegia, o altă țară scandinavă , poate fi dată ca un exemplu contrar, 79% dintre mașinile vândute acolo fiind în întregime electrice. Doar că această explozie a vânzărilor de vehicule ecologice e foarte puțin probabil să continue, fiind stimulată evident de subvențiile guvernamentale. Drept urmare, guvernul de la Oslo a pierdut anul trecut mai bine de patru miliarde de euro, din cauza stimulentelor financiare acordate pentru achiziționare acestor mașini. Iar acum, confruntați cu spectrul unor crize financiare globale, autoritățile se gândesc la anularea facilităților fiscale.

Situația arată cam peste tot la fel. Cea mai mare piață a mașinilor electrice, și anume China, a cunoscut la rândul său, o scădere a cererii pentru acest tip de vehicule, în a doua parte a anului trecut, după ce autoritățile de la Beijing au întrerupt subvențiile acordate pentru achiziționarea electricelor.

„Deși vânzările arată bine în prezent, declinul rapid al apetitului consumatorilor pentru mașini electrice arată că piața merge o linie foarte îngustă când vine vorba de achiziționarea acestui tip de mașini. Există unele semnale pozitive cu privire la costurile de producție, care ar putea duce la modele mai accesibile, cel puțin cele provenite din Asia. Dar în general tabloul arată că vom avea vânzări mai mici de mașini ecologice”, afirmă Erin Baker un analist al pieței auto mondiale.

Un sondaj anual realizat în Marea Britanie a arătat că din cei 15.000 de șoferi intervievați, doar 18% intenționează să-și cumpere o mașină electrică, spre deosebire de 25% anul trecut. Nu e vorba doar de un sondaj obișnuit, pentru că cifrele de vânzări din regat întăresc aceste suspiciuni. În ianuarie 2023, doar 13% dintre mașinile vândute au fost electrice, prin comparație cu o medie de 17% de-a lungul anului trecut. Oarecum și mai relevante sunt motivele pentru care oamenii declină să-și mai cumpere o mașină electrică. Iar aici principalul argument (peste 80% dintre respondenți) îl reprezintă prețul mult prea mare al acestor vehicule.

Două alte informații din piață converg spre aceeași idee, dând seama de un declin vizibil al pieței auto ecologice. Prețul litiumului, principalul component folosit în bateriile electrice, a cunoscut o prăbușire semnificativă în ultimele luni, motivul fiind o scădere a cererii pentru mașinile electrice și o ofertă mai ridicată. De la începutul lui noiembrie 2022, prețul pe tonă a scăzut de la 84.500 de dolari la 42.500 de dolari, adică de aproximativ 50%. În același timp, Tesla, unul dintre cei mai importanți producători de mașini electrice, a început să reducă semnificativ prețul modelelor sale pe piața americană.

„A fost o vreme când oamenii credeau că mașinile electrice vor crește foarte rapid. După care i-a lovit realitatea”, a afirmat Vivek Chidambaram, director de strategie pentru Accenture, o firmă de consultanță.

About Marius Giurgea

Check Also

Dezastrul zonei euro. Între stagnare și stagflație

Economia zonei euro este mai mult decât slabă. Este într-o contracție profundă, iar datele sunt …

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.