fbpx

2022 UE: Confruntări fiscale. Context economic incert

Agenda de politică economică pentru anul viitor este plină de negocieri cu privire la regulile fiscale ale UE, politicile fiscale, salariile minime și reglementările financiare, notează Euractiv.

În același timp, politica comercială a UE va trebui să se adapteze deschiderii sale tradiționale cu solicitări pentru mai multă asertivitate, pe de o parte, și practici mai durabile și responsabile din punct de vedere social, pe de altă parte.

Această perspectivă pentru 2022 ar trebui citită cu o reamintire prudentă în minte că pandemia în curs și consecințele economice și inflația aferente ar putea schimba rapid prioritățile de politică în UE.

Reguli fiscale

În octombrie 2020, Comisia Europeană a lansat o revizuire a cadrului de guvernanță economică al UE. Cele mai controversate părți ale cadrului sunt regulile fiscale, care reglementează, printre altele, cât de multă datorie publică pot deține statele membre și cât de mare poate fi deficitul bugetar anual.

Regulile nu vor fi aplicate până la sfârșitul anului 2022 din cauza unei clauze generale de salvare activată la începutul pandemiei, dar se preconizează că acestea vor reveni în vigoare în 2023. Deoarece bugetul pentru 2023 este pregătit în 2022, Comisia este se așteaptă să furnizeze prima sa orientare în primul trimestru al anului 2022.

Liderii UE ar trebui să cadă de acord asupra unei reforme a regulilor fiscale până în vara lui 2022. Atât guvernul italian, cât și cel francez intenționează să reformeze regulile pentru a permite mai multe investiții care stimulează creșterea, spunând că creșterea este singura modalitate de a reduce povara datoriei. .

Guvernul german a fost un susținător puternic al regulilor austere, dar poziția noului guvern de coaliție este neclară. În timp ce noul ministru german de finanțe, liderul liberal Christian Lindner, obișnuia să critice politicile fiscale sud-europene, și-a început mandatul pe o notă mult mai conciliantă .

În mod similar, noul guvern olandez, fost un puternic susținător al cumpătării, pare puțin mai dispus să cheltuiască bani publici, cel puțin pe plan intern.

Chiar și cu aceste indicii privind un mediu mai conciliant pentru politica fiscală, o reformă va fi greu de convenit. În lipsa unui acord privind reforma regulilor fiscale, va trebui găsită o soluție temporară pentru bugetele naționale în 2023.

În același timp, în 2022 se vor înregistra plăți semnificative către statele membre din fondul de redresare. Modul în care vor fi utilizate aceste fonduri și care state membre vor beneficia cel mai mult de pe urma granturilor ar putea influența încrederea reciprocă a guvernelor UE în negocierea regulilor fiscale.

Impozite

2021 a fost anul acordului fiscal emblematic al OCDE pentru a contracara concurența fiscală corporativă, dar și al Documentelor Pandora care dezvăluie malpraxisurile fiscale globale. 2022 va arăta dacă lumea poate respecta acordul.

În decembrie 2021, Comisia și-a anunțat planurile de a implementa impozitul minim pe profit prin intermediul unei directive și și-a exprimat speranța că acesta ar putea fi deja convenit în prima jumătate a anului 2022 de guvernele statelor membre și de Parlamentul European.

Acest lucru s-ar putea dovedi a fi dificil, totuși, deoarece Estonia, Ungaria și Irlanda au acceptat în primul rând acordul fiscal doar cu ezitare, iar directiva are nevoie de unanimitatea tuturor guvernelor statelor membre pentru ca aceasta să fie adoptată.

În același timp, problemele politice pentru președintele american Joe Biden au aruncat îndoieli cu privire la implementarea celeilalte părți a acordului fiscal OCDE, și anume realocarea drepturilor de impozitare ale firmelor mari, foarte profitabile din jurisdicția în care își au sediul către jurisdicția din din care își câștigă veniturile.

Nu este clar dacă toate țările UE mai doresc să implementeze acordul fiscal dacă SUA nu sunt sigure că o vor face singure. O propunere de implementare europeană a realocării drepturilor de impozitare pe baza activității companiilor este de așteptat să fie prezentată în iulie 2022.

Mai mult decât atât, ca reacție la scandaluri precum Documentele Pandora, Comisia a anunțat recent că în 2022 va veni o propunere de a domni în paradisurile fiscale din afara UE. Ar putea viza companiile ființe folosite pentru a ascunde active în jurisdicții din afara UE într-un mod similar. ceea ce noua propunere de directivă împotriva companiilor fictive o face pentru jurisdicțiile UE.

Salarii minime

Obținerea unui acord asupra unei directive privind salariul minim este unul dintre obiectivele principale ale președinției franceze a Consiliului UE în prima jumătate a anului 2022.

Directiva, propusă de Comisie în 2020, urmărește să asigure că salariile minime statutare sunt suficient de ridicate, adică cel puțin 60% din salariul mediu în statul membru respectiv. Cu toate acestea, directiva nu obligă statele membre să introducă un salariu minim legal dacă nu au deja unul.

Mai mult, directiva urmărește să crească acoperirea negocierilor colective.

Spre sfârșitul anului 2021, Parlamentul UE și Consiliul UE au convenit fiecare asupra unei poziții de negociere. În primele luni ale anului 2022, președinția franceză vrea să găsească un compromis între cei doi colegiuitori.

Este de așteptat rezistență din partea Danemarca și Suedia , două state membre care doresc să-și mențină piețele muncii libere de influența UE.

Spre o politică comercială mai responsabilă și mai asertivă?

La mijlocul lunii februarie 2022, Comisia intenționează să anunțe o propunere de a face ca guvernanța corporativă durabilă să fie obligatorie pentru companiile din UE. Propunerea ar trebui să oblige companiile să se asigure că drepturile omului și standardele de mediu sunt respectate în lanțurile lor de aprovizionare.

Cu toate acestea, propunerea fusese anunțată inițial pentru vara anului 2021, după care fusese amânată , mai întâi în octombrie, apoi în decembrie 2021. Noua dată anunțată din februarie 2022 nu ar trebui, așadar, privită ca un termen limită fix pentru propunerea Comisiei.

În același timp, UE caută un răspuns pentru țările terțe care încearcă să folosească interdependența economică pentru a constrânge țările europene să liciteze. Cel mai recent exemplu este presiunea pe care guvernul chinez o pune asupra Lituaniei pentru sprijinirea independenței Taiwanului.

În decembrie 2021, Comisia a propus un nou instrument care ar acorda executivului UE dreptul de a lua rapid contramăsuri împotriva acțiunilor coercitive ale țărilor terțe.

2022 va avea o discuție plină de viață pe această temă între statele membre care se tem că instrumentul ar putea duce la protecționism și cei care văd instrumentul ca un pas important către o UE mai credibilă din punct de vedere geopolitic.

 

About Ioana Popa

Check Also

Flag of Greece waving at pole at Santorino, Greece

Parlamentul grec a adoptat bugetul guvernului pentru 2024

Parlamentul grec a aprobat bugetul guvernului pentru 2024, primul din 14 ani cu datoria Greciei …

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.