fbpx

UE slăbește presiunea asupra poluatorilor auto

Când vine vorba de eliminarea poluării auto, Comisia Europeană nu ține sub nicio formă să se grăbească.

Executivul UE lucrează la un plan ambițios de interzicere a vânzării de mașini noi cu motoare cu combustie care emit CO2 până în 2035. Dar în același timp decide să renunțe la limitarea altor emisii ucigașe provenind de la mașinile convenționale, cum ar fi amoniacul și oxidul de azot, conform documentelor obținute de POLITICO.

Pe 9 noiembrie este de așteptat ca executivul european să dezvăluie cea mai recentă revizuire a regulilor sale privind emisiile de eșapament non-CO2, denumită Euro 7.

O nouă anexă tehnică, obținută de POLITICO, arată că noile standarde nu vor fi mai stricte decât actualele norme Euro 6 pentru mașinile pe benzină. Aceasta înseamnă că producătorii de mașini nu vor trebui să investească în inovații care ar putea reduce poluarea de evacuare a vehiculelor ușoare în deceniul în care ne aflăm acum.

Oficialii din industrie spun că au fost informați că producătorii de mașini vor trebui să respecte noile standarde din iulie 2025. Companiile au cerut anterior patru ani să le introducă și, chiar dacă noile reguli nu se schimbă prea mult, acestea vor fi finalizate cu foarte puțin timp înainte ca acestea să intre în vigoare, ceea ce înseamnă că este foarte posibil ca schimbarea de reglementări să atragă unele plângeri din partea industriei.

„De ce să îți faci griji?” a întrebat un director executiv al industriei cu privire la propunerea actuală a Comisiei. „Dacă efectul este neglijabil, ar trebui să lase producătorii de automobile să se concentreze asupra investițiilor importante”.

Producătorii de mașini susțin că investiția necesară în noile tehnologii de motor și de evacuare ar fi prea drastică și ar distrage atenția de la transformarea liniilor de producție pentru a crea vehicule electrice.

Regulile Euro 7 vor fi extinse de la poluanții de evacuare pentru a include și poluarea cu particule de la frâne, care s-ar aplica și vehiculelor electrice, dar acele noi standarde nu se vor aplica până în 2035, potrivit documentului.

Activiștii ecologici care militează pentru un aer curat doresc ca Comisia Europeană să stabilească reguli mult mai stricte pentru producătorii de automobile, ca parte a acestei revizuirii, subliniind nivelurile endemice de poluare toxică în orașele din Europa, multe dintre acestea legate de emisiile din trafic.

Agenția Europeană de Mediu spune că în 2019, aproximativ 307.000 de decese premature au fost legate de expunerea cronică la particule, în timp ce alte 40.400 au fost legate de expunerea cronică la dioxid de azot. Ambele sunt cauzate de transportul rutier.

Grupul consultativ al Comisiei, Clove, a concluzionat că ar putea fi introduse standarde mai rigide privind emisiile de non-CO2, dar Comisia a decis să nu fie foarte dură cu industria de mașini  având în vedere inflația în creștere și crizele din lanțurile de aprovizionare.

„Propunerile pentru mașini sunt atât de laxe, încât industria auto ar fi putut la fel de bine să le fi elaborat ea însăși”, a declarat Anna Krajinska, inginer de evacuare la ONG-ul de mediu Transport & Environment, după ce a analizat anexa.

Executivul UE lucrează la legislația Euro 7 de la sfârșitul anului 2018 și a amânat deja publicarea de mai multe ori, deoarece a încheiat separat mandatul de zero emisii de CO2, menit să pună blocul comunitar pe drumul cel bun pentru a-și îndeplini obiectivele climatice.

Articol de Sarah Wheaton și Joshua Posaner pentru Politico.eu

About Marius Giurgea

Check Also

Dezastrul zonei euro. Între stagnare și stagflație

Economia zonei euro este mai mult decât slabă. Este într-o contracție profundă, iar datele sunt …

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.