fbpx

Propunerile de noi impozite distrug avantajul fiscal competitiv al României

Guvernul, prin Ministerul Finanțelor, a publicat luni proiectul de modificare a Codului Fiscal, care prevede, așa cum era întrucâtva de așteptat o creștere a fiscalității.
Mai precis, Executivul dorește majorarea impozitului pe dividende de la 5% la 8%, scăderea pragului veniturilor până la care o companie este considerată microîntreprindere, creșterea la 9% a TVA pentru băuturile nealcoolice care conțin adaos de zahăr sau alți îndulcitori și majorarea accizelor pentru țigarete. Legat de impozitul aplicat microîntreprinderilor proiectul propune reducerea plafonului veniturilor obținute în anul precedent, de la un milion de euro la 500.000 de euro, dar și impunerea condiției ca microîntreprinderea să aibă cel puțin un salariat.  Momentan, la microîntreprinderi cotele de impunere sunt diferențiate în funcție de salariați, aplicându-se o cotă de 1% dacă firma are un singur salariat și o cotă de 3% dacă ea nu are salariați. Prin noua măsură, dispare de facto cota de impozitare de 3%.

În ceea ce privește majorarea TVA-ului pentru produsele cu conținut ridicat de zahăr motivația guvernului privește descurajarea consumului de băuturi nesănătoase.

Dacă privim, însă, de pe un plan general această tentativă de modificare a Codului Fiscal ceea ce rezultă destul de limpede și în primul rând, dincolo de motivațiile mai mult sau mai puțin ipocrite, este o nevoie acută de bani din partea statului român.

Această nevoie are însă explicații multiple, iar o impozitare insuficientă nu este tocmai cea mai adecvată dintre ele. Și asta pentru că statul român colectează oricum prost și impozitele care funcționează deja, evaziunea fiscală existând în mai toate domeniile. Din acest punct de vedere, nu e deloc așa de evident de ce ar fi nevoie de introducerea unor noi taxe dacă guvernul nu colectează oricum foarte bine nici taxele deja existente.

Apoi,  cu fiecare prilej în care se discută despre noi taxe sau despre majorarea dărilor către stat, este total absent din discuție subiectul reformării statului român și al serviciilor sale publice. Statul oferă niște servicii importante cetățenilor români, dar multe dintre serviciile oferite nu sunt eficiente, altele sunt poate supradimensionate, în timp ce unele poate că sunt subdimensionate, cheltuielile par de multe ori excesive, etc. Cu alte cuvinte, fără o reformă de profunzime a statului român, discuția despre taxe și impozite va reveni constant, din când în când indiferent de nivelul de colectare la bugetul de stat. Să ne amintim că în urmă cu nu foarte mulți ani, pe vremea în care Liviu Dragnea conducerea PSD, iar PSD se afla la guvernare, salariile bugetarilor au explodat, astfel încât un medic a ajuns să câștige aproximativ 3500 euro net, un profesor 1000 euro net, iar un plutonier de poliție 800 euro. Sunt doar câteva exemple…

Ceea ce nu înseamnă că toate aceste categorii profesionale nu ar merita sumele de bani câștigate, doar că între timp bugetul statului a început să fie chinuit atât cu alte cheltuieli, dar și cu scheme de personal din ce în ce mai stufoase, oamenii fiind atrași de veniturile mari oferite.

În același timp, însă, mediul privat a început să se confrunte atât cu o problemă de personal serioasă, deoarece firmele și companiile au început să piardă oameni către domeniul public, cât și cu o scădere accentuată a veniturilor, din cauza pandemiei de coronavirus și a inflației galopante.

În aceste condiții, schema de impozitare promovată de guvern țintește aproape cu predilecție firmele mici și mijlocii, cele care abia dacă mai respiră după ultimii ani extrem de dificili, și care acum au o problemă majoră cu inflația și scăderea veniturilor. Oamenii încep să își restrângă din ce în ce mai mult cheltuielile pe fondul creșterii prețurilor la energie și mâncare, ceea ce le lasă foarte puține fonduri pentru alte produse de consum. Din acest motiv, IMM-urile aproape că nu se mai descurcă, iar o majorare a impozitelor nu ar face decât să le pună și mai mult în dificultate, dacă nu să le închidă definitiv.

Regimul impozitelor pentru IMM-uri și mai ales impozitarea dividendelor reprezintă unul din cele mai mari avantaje fiscale pe care le are România, iar noul proiect de modificare a Codului Fiscal ar spulbera acest avantaj fără a aduce vreo îmbunătățire bugetară majoră. Dimpotrivă, pe termen mediu și lung majorarea impozitării nu va face altceva decât să producă și mai multă sărăcie, deoarece ar distruge capitalul firmelor, ar duce la concedierea angajaților și la scăderea consumului, ceea ce s-ar vedea chiar și în nivelul colectării la nivel bugetar.

Majorarea taxării nu este nici pe departe sinonimă cu majorarea veniturilor bugetare. Țările cu regimuri fiscale din cele mai prietenoase sunt printre cele mai dezvoltate din lume tocmai pentru că atrag capitaluri importante.
Însă fără o reformă a statului și a serviciilor publice, singurul rezultat al majorării taxelor și impozitelor nu va fi decât sugrumarea micilor afaceri.

About Marius Giurgea

Check Also

Dezastrul zonei euro. Între stagnare și stagflație

Economia zonei euro este mai mult decât slabă. Este într-o contracție profundă, iar datele sunt …

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.