Europa a importat aproape un sfert din totalul gazului natural lichefiat (GNL) tranzacționat anul trecut, devenind din acest punct de vedere piața premium pentru gaze naturale lichefiate, în încercarea Europei de a găsi înlocuitori pentru gazele rusești.
Totuși, în acest an, Europa trebuie să importe volume și mai mari de GNL – în absența unei mari părți a gazului rusesc – pentru a reumple depozitele de stocare a gazelor, după încheierea acestei ierni. Analiștii și directorii din industrie sunt de părrea că cererea de gaze pentru iarna 2022/2023 este mai mult sau mai puțin asigurată, datorită unui început blând al anului 2023 și a cererii reduse din Asia, a doua cea mai importantă piață de gaz natural lichefiat din lume. Dar ei avertizează, de asemenea, că iarna viitoare ar putea fi mult mai rea pentru Europa dacă cererea asiatică – în special cea chineză – revine și intensifică concurența dintre piețele europene și asiatice pentru atragerea de tancuri maritime care să o aprovizioneze cu GNL.
Anul trecut, Europa a câștigat această competiție, deoarece prețurile de referință europene au crescut după ce Rusia a început să întrerupă aprovizionarea prin conducte către majoritatea clienților săi din vest, iar Europa și-a putut permite să plătească mai mult. Întrebarea pentru 2023 și după aceea este dacă Europa va continua să învingă Asia pentru aprovizionarea cu GNL odată ce cererea asiatică va începe să se redreseze.
În anul 2022, importurile de GNL în Uniunea Europeană au atins 101 milioane de tone, ceea ce a reprezentat o creștere de 58% față de 2021, conform datelor Refinitiv citate de Financial Times. Conform acestor date, UE a importat un total de 24% din totalul GNL comercializat anul trecut.
Reorientarea Europei către GNL a creat un șoc al cererii pe o piață globală de GNL deja foarte tensionată, cu o cerere suplimentară de 50 de milioane de tone anual provenind din UE, a declarat compania de consultanță Timera Energy din Londra în noiembrie.
Rolul Europei pe piața GNL s-a schimbat brusc de la un jucător pasiv și flexibil pe piața GNL la un concurent direct și agresiv, a menționat Timera Energy.
O mare parte din importurile europene de GNL au fost ajutate de cererea slabă din Asia, unde China a înregistrat o scădere rară a consumului de gaze pe fondul încetinirii creșterii economice, în timp ce cea mai mare parte a Asiei de Sud și de Sud-Est pur și simplu nu și-a permis creșterea vertiginoasă a prețurilor spot la GNL. Cumpărătorii au revenit la asigurarea unor acorduri pe termen lung, chiar și cumpărători din Europa care anterior erau reticenți în a-și bloca aprovizionarea pe termen lung, având în vedere coliziunea inevitabilă dintre amprenta de carbon a GNL și ambițiile UE în materie de climă.
Cu toate acestea, cea mai mare parte a aprovizionării cu GNL până în 2025 este „blocată” și, deși Europa își extinde capacitatea de import de GNL, va exista o aprovizionare limitată până în 2025-2026, când vor intra în funcțiune noi proiecte mari în Qatar și SUA, potrivit Timera Energie.
Se așteaptă ca UE și Regatul Unit să-și crească capacitatea combinată de import de GNL cu 34% sau cu 6,8 miliarde de picioare cubi pe zi (Bcf/zi), până în 2024, comparativ cu 2021, a declarat Administrația de Informații Energetice (EIA) din SUA în noiembrie, citând date de la Grupul Internațional de Importatori de Gaze Naturale Lichefiate (GIIGNL) și presa comercială. Aproximativ 1,7 miliarde de metri cubi/zi din noua și extinsă capacitate de regazificare a GNL a fost adăugată în Țările de Jos, Polonia, Finlanda, Italia și Germania, a spus EIA.
Săptămâna trecută, Germania a primit primul tanc care transportă GNL la noul terminal de import GNL de la Wilhelmshaven, iar cargourile sosesc de la instalația de export Calcasieu Pass din Statele Unite.
Europa ar putea încă ave probleme să își satisfacă nevoile de gaze cu importurile în creștere de GNL, mai ales dacă cererea Chinei revine la un moment dat în acest an.
Potrivit unui raport recent al AIE, dacă oferta rusă de gaz scade la zero, iar cererea chineză de GNL revine la nivelul din 2021, UE ar putea avea un decalaj între cererea și aprovizionarea de gaze de 27 de miliarde de metri cubi în 2023.
Odată cu scăderea livrărilor de gaze din Rusia, Europa va avea nevoie de „volume uriașe” de GNL în 2023, a declarat în decembrie comerciantul de mărfuri Trafigura.
„În timp ce Europa ar trebui să evite o pană de curent în această iarnă, folosind stocuri și reducerea cererii, va trebui să importe volume uriașe de GNL în 2023, având în vedere reducerea masivă a fluxurilor din Rusia”, a spus Trafigura în raportul său anual.
Prețurile gazelor naturale în Europa vor trebui să rămână ridicate, astfel încât continentul să poată continua să atragă majoritatea încărcăturilor cu GNL la concurență cu celelalte centre cheie de cerere, potrivit Trafigura. Comerciantul de mărfuri se așteaptă ca Europa să acorde prioritate securității aprovizionării „până în iarna viitoare și mai departe”.
Articol de Tsevetana Paraskova.