Legea privind serviciile digitale (DSA) a Uniunii Europene intră în vigoare săptămâna aceasta – și va afecta unii dintre cei mai mari giganți ai tehnologiei și rețelelor sociale din lume, inclusiv Google, Facebook și TikTok.
Este un moment de hotar în reglementarea giganților internetului și este conceput pentru a menține utilizatorii în siguranță online și pentru a opri răspândirea conținutului dăunător care este fie ilegal, fie încalcă termenii și condițiile unei platforme. De asemenea, urmărește să protejeze drepturile fundamentale ale europenilor, cum ar fi viața privată și libertatea de exprimare.
UE a fost de multă vreme un lider global în reprimarea giganților din tehnologie, iar acești giganți trebuie să înceapă să urmeze regulile DSA de vineri. Nerespectarea ar putea duce la amenzi de miliarde de euro.
Până în prezent, sunt afectate 19 platforme, inclusiv opt platforme de social media: Facebook, TikTok, Twitter, YouTube, Instagram, LinkedIn, Pinterest și Snapchat. Există, de asemenea, cinci piețe online afectate: Amazon, Booking.com, Alibaba AliExpress din China și Zalando din Germania. Magazinele de aplicații mobile Google Play și App Store de la Apple se supun noilor reguli, la fel ca și motorul de căutare Google și Bing de la Microsoft. Google Maps și Wikipedia completează lista.
Lista UE se bazează pe câți utilizatori are o platformă. Cei cu 45 de milioane (10% din populația UE) sau mai mult se vor confrunta cu cel mai înalt nivel de reglementare al DSA. UE analizează metaversul înainte de o posibilă reglementare, spune șefa antitrust Margrethe Vestager Cu toate acestea, membrii din Bruxelles au subliniat unele omisiuni notabile din lista UE, cum ar fi eBay, Airbnb, Netflix și PornHub.
Orice companie care furnizează servicii digitale europenilor va trebui, în cele din urmă, să respecte DSA. Cu toate acestea, se vor confrunta cu mai puține obligații decât cele mai mari platforme și mai au la dispoziție încă șase luni înainte de a trebui să se alinieze. Invocând incertitudinea cu privire la noile reguli, Meta Platforms a renunțat la lansarea rivalului său X(Twitter), Threads, în UE.
Platformele au început să pună în aplicare noi modalități pentru utilizatorii europeni de a semnala conținut online ilegal și produse suspecte, pe care companiile vor fi obligate să le elimine rapid și obiectiv.
Amazon a deschis un nou canal pentru raportarea produselor suspectate ilegale și oferă mai multe informații despre comercianții terți.
TikTok a oferit utilizatorilor o „opțiune suplimentară de raportare” pentru conținut, inclusiv publicitate, pe care ei îl consideră ilegal. Categorii precum discursul instigator la ură și hărțuirea, sinuciderea și autovătămarea, dezinformarea sau fraudele și înșelătoriile îi vor ajuta să identifice problema. Apoi, o „nouă echipă dedicată de moderatori și specialiști juridici” va stabili dacă conținutul semnalat fie încalcă politicile sale, fie este ilegal și ar trebui eliminat, potrivit aplicației companiei-mamă chineză ByteDance. TikTok spune că motivul unei eliminări va fi explicat persoanei care a postat materialul și celui care l-a semnalat, iar deciziile pot fi contestate.
Utilizatorii TikTok pot dezactiva sistemele care recomandă videoclipuri în funcție de ceea ce un utilizator a vizionat anterior. Astfel de sisteme au fost învinuite că au condus utilizatorii rețelelor sociale la postări din ce în ce mai extreme. Dacă recomandările personalizate sunt dezactivate, feedurile TikTok vor sugera, în schimb, videoclipuri utilizatorilor europeni, în funcție de ceea ce este popular în zona lor și în întreaga lume. DSA interzice vizarea unor categorii vulnerabile de persoane, inclusiv copii, cu reclame.
Snapchat a spus că agenții de publicitate nu vor putea folosi instrumente de personalizare și optimizare pentru adolescenți din UE și Marea Britanie. Între timp, utilizatorii Snapchat care au peste 18 ani vor obține mai multă transparență și control asupra anunțurilor pe care le văd, inclusiv „detalii și informații” despre motivul pentru care li se afișează anumite anunțuri.
TikTok a făcut modificări similare, împiedicând utilizatorii între 13 și 17 ani să primească reclame personalizate „pe baza activităților lor pe sau în afara TikTok”.