fbpx

Paradox: Reviziile rafinăriilor europene din aceasta toamnă ar putea atenua tensiunile de pe piața carburanților

Tensiunile de pe piața petrolului, în special cele venite din partea ofertei, se simt din ce în ce mai mult pe piețele europene și, implicit, pe cea autohtonă. În România, motorina s-a scumpit cu 60 de bani, iar benzina cu 30 de bani/l de la începutul lunii august, iar evoluția prețului petrolului nu este una încurajatoare. Singura veste bună vinde din partea rafinăriilor europene, care, stimulate probabil și de prețurile ridicate, au decis să-și reducă operațiunile de mentenanță din ultimul trimestru al anului.

Luni, prețul țițeiului Brent, de referință pentru piața europeană a sărit de 91 de dolari pe baril, atingând un maxim al zilei de 91,39 dolari/baril.

Comparativ cu prețul din urmă cu 3 luni, cel de luni este cu aproape o treime sau cu 20 de dolari pe baril mai ridicat.

În România, motorina s-a scumpit cu peste 1,1 lei pe litru în ultimele 3 luni, la începutul verii aceasta costând aproximativ 6,4 lei/l, în timp ce, în prezent prețul unui litru de carburant diesel a ajuns la 7,5 lei/l. Și prețul benzinei a crescut considerabil de la începutul verii, cu aproximativ 85 de bani/l

Faptul că Europa, inclusiv România, este importator net de motorină pune presiune în special pe diferențialul de preț dintre combustibilul diesel și benzină, care în România a ajuns la 30 de bani/l.

Războiul din Ucraina, embargoul impus țițeiului și produselor petroliere rusești, dar și creșterea cererii de motorină pentru lucrări agricole sunt elemente care pun presiune în continuare pe prețul carburanților, mai ales pe cel al diesel-ului.

Sigura este bună vine dinspre rafinăriile europene.

Potrivit companiei de consultanță energetică WoodMackenzie, capacitatea de rafinare a Europei care nu va fi disponibilă ca urmare a reviziilor programate pentru această toamnă, va fi cu 40% mai mică față de anul trecut.

După sezonul de vârf de vară, industria globală de rafinare intră toamna în perioada de mentenanță.

În acestă toamnă însă, capacitatea europeană de rafinare disponibilă va fi mai mare decât în 2022 și decât în ultimul an pre-pandemic 2019.

În al patrulea trimestru al acestui an, capacitatea de rafinare indisponibilă ca urmare a lucrărilor de mentenanță va fi de doar 800 de mii de barili pe zi.

„La începutul anului 2023, am observat o perioadă de mentenanță mult mai lungă, care s-a întins până în martie și, prin urmare, ne-am aștepta ca reviziile din toamnă să fie mai scăzute – în conformitate cu tendințele tipice, conform cărora reviziile mai lungi din primăvară indică de obicei o mentenanță de o durată mai scăzută în toamnă”, a declarat Emma Howsham, analist la WoodMackenzie pentru Reuters.

Cu alte cuvinte, rafinăriile europene vor produce cantități mai mari de combustibili pentru piața internă, însă este posibil să se confrunte cu costuri mai mari cu achiziția materiei prime, care le-ar putea limita marjele de rafinare.

Prețurile țițeiului Brent au trecut de pragul de 90 de dolari pe baril încă de săptămâna trecută, după ce Arabia Saudită și-a extins reducerea producției de petrol de 1 milion de barili pe zi până la sfârșitul anului.

Paradoxal, reviziile planificate ale rafinăriilor, mai puține ca cele din anii trecuți, ar putea fi cele care ar putea diminua tensiunea de pe piața petrolului de la finalul acestui an, potrivit lui Russell Hardy, directorul executiv al celei mai mari companii de trading din lume, Vitol.

Și în România, situația este similară. Rafinăria Petrobrazi, operată de OMV Petrom, a intrat pe 21 aprilie în revizie pentru 6 săptămâni. Revizia s-a prelungit cu încă 2 săptămâni, iar costurile implicate de aceasta s-au majorat de la 200 milioane lei, cât estimase OMV Petrom inițial, la 355 milioane lei.

Chestionați în legătură cu impactul prelungirii cu 2 săptămâni a reviziei rafinăriei asupra rezultatelor financiare ale companiei, reprezentanții OMV Petrom au recunoscut că acesta s-a majorat cu 77,5% față de estimările inițiale.

“Într-adevăr, prima cifra pe care am indicat-o ca impact al reviziei a fost de 200 milioane lei. Cifra revizuită, care reflectă cheltuielile peraționale (OPEX) și marja pierdută din cauza reviziei prelungite, este de 355 milioane lei”, a declarat Radu Caprău (membru al Directoratului Rafinare și Marketing al OMV Petrom.

Toată această sumă a fost înregistrată în contabilitatea aferentă celui de-al doilea trimestru, rezultatele financiare ale companiei fiind influențate de această majorare de costuri.

About Marius Giurgea

Check Also

Dezastrul zonei euro. Între stagnare și stagflație

Economia zonei euro este mai mult decât slabă. Este într-o contracție profundă, iar datele sunt …

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.