fbpx

Piața mașinilor electrice a mai suferit o lovitură

Visul unor orașe populate în întregime de mașini electrice s-ar părea că mai are de așteptat până să se realizeze. Și asta nu din cauza unei opoziții furibunde a marilor corporații petroliere dornice să-și continue nestingherite spolierea clienților de mașini clasice pe bază de carburanți fosili. Ci din cu totul alte motive care nu țin nici de absența unei infrastructuri pentru astfel de mașini și nici din vreo concurență neloială. Mai precis, consumatorii au început să devină din ce în ce mai suspicioși cu privire la fiabilitatea acestui tip de vehicule. Și nu există un barometru mai exact pentru această stare de lucruri decât mersul pieței. Nu doar că interesul pentru mașini electrice este într-o continuă scădere, dar acum au început să apară semne foarte evidente ale acestei popularități pe cale de dispariție.

De pildă, una dintre cele mai elocvente mostre ale neîncrederii și lipsei de atractivitate pentru modelele electrice o reprezintă scăderea vertiginoasă a prețului lor pe piața de mașini second hand. Un articol apărut săptămâna trecută în cotidianul britanic The Telegraph ilustra felul în care mașinile electrice își pierd de două ori mai rapid valoarea decât alternative bazate pe petrol.

„Șofertii au fost stimulați să cumpere mașini electrice printr-o serie de inițiative guvernamentale, prin care Marea Britanie urma să ajung la nivelul „net zero” până în 2050. Totuși, șoferii care aleg mașinile electrice riscă să piardă multe mii de lire în plus față de cei care aleg mașinile clasice.

Unele modele populare de mașini electrice scad de două ori mai rapid decât modele din aceeași categorie dar pe bază de combustibili fosili. De pildă, cineva care a cumpărat un BMWi3 electric în 2020 a plătit 39.000 de lire, iar astăzi mașina lui se vinde cu 13.900 de lire, așadar o scădere de 64%.

Spre comparație, echivalentul acestei mașini pe petrol și-a păstrat mult din valoarea inițială.  Un BMW3 pe bază de carburant fosil ar fi costat în medie 32.000 de lire în urmă cu trei ani, dar astăzi se vinde la mâna a doua cu 22.360 de lire, adică o scădere de doar 30%.”

Bineînțeles că aceasta este doar o fațetă a problemelor cu care se confruntă mașinile electrice.

Mirajul stațiilor de încărcare gratis a mașinii s-a evaporat și multe dintre aceste stații au fost închise din cauza costurilor mari la energie care le-a făcut să devină neprofitabile de menținut.

Numărul stațiilor care ofereau încărcarea gratis a bateriilor a scăzut în Marea Britanie de la 5715 în urmă cu un an la 3568 în prezent, adică o prăbușire de 40%.

Odată cu dispariția acestor punct de încărcare gratis, atractivitatea mașinilor electrice a scăzut și va scădea considerabil. Din moment ce șoferii nu mai pot alimenta fără costuri ridicate, atunci e puțin probabil să aleagă în continuare astfel de modele, în condițiile în care toți ceilalți parametrii (cu excepția unui atașament ecologist) favorizează mașinile clasice.

Dar problemele nu se opresc nicidecum aici. Unul din lucrurile despre care se vorbește sau se știe mult prea puțin este acela că mașinile electrice (deși foarte silențioase) pot cântări cu 33% mai mult decât mașinile clasice echivalente. Desigur, aceasta nu pare a fi o problemă în sine, dar afectează semnificativ infrastructura rutieră. De exemplu, multe din parcările supraetajate trebuie regândite, la fel și multe dintre poduri, deoarece s-ar putea prăbuși din cauza încărcăturii prea mari.

Motivul pentru care mașinile electrice sunt mai grele decât cele clasice îl reprezintă bateriile care pot cântări aproximativ 500 de kg. Un expert britanic citat de The Telegraph a afirmat că multe dintre parcările supraetajate din insulă nu vor putea susține un parc auto format exclusiv din mașini electrice.

Toate cele de mai sus nu reprezintă decât ultimele vești rele pentru adepții ecologiei auto, iar ele se adaugă unui șir destul de lung de probleme care îi fac pe oameni neîncrezători. În primul rând ar fi prețul foarte mare al acestor vehicule, care, conform șefului KIA, nu are șanse să scadă prea curând, în pofida subvențiilor guvernamentale generoase. Apoi, sunt problemele tehnice legate de baterii și nu în ultimul rând costul din ce în ce mai mare al energiei electrice, care practic spulberă dintr-o lovitură argumentul legat de accesibilitatea acestui tip de mașini. Și bineînțeles, toate momelile guvernamentale nu fac decât să stimuleze neîncrederea populației într-un produs care în mod normal (adică fără toate proptele etatice) ar fi trebuit să se impună natural pe piață.

 

About Marius Giurgea

Check Also

Dezastrul zonei euro. Între stagnare și stagflație

Economia zonei euro este mai mult decât slabă. Este într-o contracție profundă, iar datele sunt …

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.