fbpx

Reforma pieței de energie electrică a UE: ce este exact un contract pentru diferență?

Piața de energie electrică a Uniunii Europene, veche de 20 de ani, se îndreaptă către o reorganizare.

Piața a suferit cel mai rău an înregistrat în 2022, după ce prețurile gazelor au scăpat de sub control și au împins facturile de energie electrică la niveluri nesustenabile, aducând dificultăți financiare enorme gospodăriilor și companiilor europene.

Revoluția a fost pusă pe seama invaziei Ucrainei de către Rusia și a manipulării de către Kremlin a aprovizionării cu energie, care a creat volatilitate pe scară largă și speculații rampante.

Deși prețurile au scăzut de atunci, criza este încă latentă și rămân multe semne de întrebare asupra capacității UE de a face față iernii viitoare.

Pentru a evita repetarea haosului din 2022, Comisia Europeană a propus o reformă a pieței de energie electrică din UE și a cerut legiuitorilor să trateze dosarul ca pe o prioritate de vârf.

Cu toate acestea, reforma nu este revizuirea fundamentală pe care unele țări, cum ar fi Franța și Spania, au cerut-o și se concentrează, în schimb, pe modificări specifice ale regulilor actuale.

Unul dintre elementele principale din proiectul de plan este așa-numitul contract pentru diferență (CfD), un tip de contract pe termen lung care este văzut ca fiind subdezvoltat în bloc.

Prin comparație, în Regatul Unit, CfD-urile au fost alocate din 2014.

Spre deosebire de o afacere comercială, un contract de diferență este semnat între un producător de energie electrică și o autoritate de stat pe o perioadă de până la 15 ani. Semnatarii negociază o gamă – sau un coridor – în care prețurile la energie electrică pot fluctua liber.

Dar aici lucrurile devin mai interesante: dacă prețurile pieței scad sub coridor, statul este obligat să compenseze producătorul, plătind efectiv pierderile comerciale.

Dacă, pe de altă parte, prețurile pieței depășesc coridorul, statul este îndreptățit să capteze veniturile excedentare realizate de producător și să folosească banii în plus pentru a sprijini gospodăriile și companiile.

Acesta este motivul pentru care Comisia Europeană se referă la aceste contracte pentru diferență ca fiind „în două sensuri”, deoarece funcționează atât când prețurile cresc, cât și când prețurile scad.

Instrumente de redistribuire
Conform reformei propuse, CfD-urile bidirecționale vor deveni obligatorii pentru noile proiecte de energie electrică regenerabilă și centrale nucleare – dar numai dacă sunt implicate subvenții.

Energiile regenerabile necesită adesea o investiție inițială mare pentru a plăti dispozitive, cum ar fi turbinele eoliene și panourile solare, și instalarea acestora la sol. Aceste cheltuieli mari îi pot descuraja pe investitori să intre în sectorul surselor regenerabile, mai ales dacă consideră că contribuția lor financiară nu va fi răsplătită conform așteptărilor.

Comisia susține că contractele pentru diferență pot ajuta la convingerea investitorilor ezitant, acționând ca o garanție că veniturile vor rămâne stabile și constante în timp.

Dar CfD-urile nu sunt menite să reglementeze artificial taxele de energie electrică și pur și simplu să ofere instrumente de redistribuire pentru a compensa fluctuațiile extraordinare ale prețurilor de pe piață.

„Numai în vremuri de criză energetică ai nevoie de protecție suplimentară”, a spus Bram Claeys, consilier principal la Proiectul de asistență în reglementare (RAP), o organizație nepartizană dedicată tranziției ecologice.

„CfD-urile (în două sensuri) pot oferi guvernelor o sursă de venit pentru a atenua impactul asupra consumatorilor atunci când prețurile sunt ridicate”.

Mai mult, este important de menționat că CfD-urile constituie ajutor de stat din cauza compensațiilor pe care guvernele trebuie să o plătească producătorilor atunci când prețurile la energie scad. Dacă această compensație se prelungește, bugetele de stat pot fi supuse unor presiuni și pot provoca viabilitatea acestor aranjamente speciale.

De aceea, Comisia recomandă statelor membre să elaboreze CfD-uri cu o „limitare ascendentă” care poate preveni compensarea exorbitantă folosind banii contribuabililor.

În plus, executivul solicită „clauze de penalizare” pentru producătorii care, văzând că veniturile lor excedentare sunt captate de stat, doresc să iasă din contract înainte de data rezilierii.

About Raluca Vasiliu

Check Also

high angel photography of football stadium

Discuțiile împotriva spălării banilor se prăbușesc pe fondul divergențelor din fotbal

Legiuitorii au convenit asupra formei unei noi agenții de spălare a banilor, dar nu asupra …

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.