Agenția Uniunii Europene responsabilă cu siguranța feroviară a avertizat în mai multe rânduri autoritățile elene în ultimii ani.
Josef Doppelbauer, directorul executiv al Agenției Feroviare a UE, a declarat că Grecia nu a reacționat la timp pentru a-și asigura sistemul feroviar, în ciuda avertismentului său. Chiar și ultimul său raport din 2022 a dezvăluit o imagine sumbră.
„În ultimii ani, am văzut întotdeauna că Grecia s-a clasat printre „elevii răi””, a explicat el.
„Așadar, Grecia are o performanță destul de scăzută în ceea ce privește siguranța – siguranța (este) măsurată în numărul de accidente mortale în comparație cu lungimea rețelei și numărul de kilometri făcuți de pasageri.
„De asemenea, am găsit o problemă cu organul național de anchetă pentru că nu am primit niciodată niciun raport de anchetă”.
Din 2014, Comisia Europeană a oferit Greciei 700 de milioane de euro pentru modernizarea sistemului feroviar și intenționează să-l finanțeze cu alte 130 de milioane de euro prin Fondul de recuperare și reziliență al blocului, parte a planului său de reconstrucție post-pandemie.
În același timp, Grecia trebuia să aibă Sistemul european de control al trenurilor (ETCS) în vigoare din 2020 în partea rețelei în care a avut loc accidentul, dar Doppelbauer spune că acest lucru nu s-a întâmplat niciodată.
„Este cu siguranță problematic faptul că banii nu au fost cheltuiți conform planului și este, de asemenea, problematic faptul că punerea în funcțiune a Sistemului European de Management al Traficului Feroviar (ERTMS) a fost amânată acum până în 2023”, a spus șeful căilor ferate UE.
Guvernul elen a lansat o investigație în timp ce șeful de gară din Larissa, în vârstă de 59 de ani, a fost arestat la câteva ore după accident și acuzat de omucidere din neglijență.
Doppelbauer a adăugat că „eroarea umană” ar fi foarte bine să fie evitată posibilul sistem automat ar fi fost pus în aplicare așa cum a fost planificat inițial.
„Nu știm care a fost cauza principală a accidentului, dar astfel de sisteme sunt acolo pentru a reduce riscul de eroare umană și astfel de sisteme reduce dramatic riscul de eroare umană”, a spus el.
„Deci, dacă sistemul ar fi fost în vigoare redus, posibilitatea de eroare umană ar fi fost drastică”.
Doppelbauer, împreună cu alți experți ai Comisiei Europene, va vizita Grecia miercuri pentru a oferi țării sprijin suplimentar pentru modernizarea sistemului său feroviar și creează siguranța.