Comisia Europeană a anunțat planuri de îmbunătățire a siguranței rutiere în întreaga UE, inclusiv o remodelare a sistemelor de test pentru obținerea permiselor de conducere.
Noile propuneri ar fixa vârsta legală pentru susținerea unui examen de conducere la 17 ani, iar proaspeții posesori de permis ar avea o perioadă de probă de doi ani, în care nu ar putea conduce singuri și interzicerea totală a consumului de alcool la volan.
Adina Vălean, comisarul european pentru transporturi, spune că vor fi revizuiți și parametrii de testare.
„Vrem, de asemenea, să actualizăm ce trebuie să facă șoferii pentru a obține un permis”, a spus ea miercuri reporterilor. „Propunem ca testele pentru permis să se concentreze mai mult pe factorii de risc și pe percepția pericolului”.
Anul trecut, peste 20.000 de persoane au murit în accidente rutiere în UE, iar 40 % dintre cele mortale au implicat un șofer cu vârsta sub 30 de ani.
Bruxelles-ul spune că acest lucru trebuie să se schimbe. Se dorește ca numărul de accidente rutiere mortale să fie redus la zero până în 2050.
Pentru Martin Filzen, ofițer de politici în cadrul Asociației Auto Cluburi Europene, ținta ambițioasă este un pas înainte binevenit.
„De exemplu, Austria efectuează un test de permis de conducere în mai multe etape pentru șoferii începători și putem vedea în cifre că din ce în ce mai mulți oameni își eșuează în a obține permisul de conducere”, a declarat Filzen.
„Am saluta ca alte state membre să adopte această formare în mai multe etape ca cea din Austria, astfel încât să putem crește siguranța rutieră pentru șoferii începători, deoarece șoferii începători sunt șoferii viitorului”.
O altă parte cheie a pachetului este promovarea cooperării la nivelul UE în ceea ce privește aplicarea infracțiunilor rutiere comise de șoferii străini.
Potrivit Comisiei Europene, milioane de încălcări ale legislației produse de mașinile înmatriculate în străinătate rămân nepedepsite din cauza lipsei de identificare sau de executare.
Vălean a adăugat miercuri că ar dori să introducă o interdicție de conducere la nivelul UE pentru cei care pun în pericol pe alții pe drumuri, de exemplu prin depășirea limitelor de viteză cu peste 50 km/h.
Așa cum stau lucrurile, interdicțiile de conducere sunt aplicate la nivel național.
„Dacă cineva conduce atât de periculos încât un stat membru al UE consideră că este necesar să-și scoată permisul de conducere, nu ar trebui să i se permită să conducă în altă țară din UE”, a spus comisarul pentru transporturi.
Comisia Europeană ar dori, de asemenea, să introducă un permis de conducere digital comun pentru bloc.