După recenta creștere a prețurilor la petrol determinată de redeschiderea Chinei, investitorii la bursă se înghesuie din nou să cumpere futures și opțiuni ale companiilor de petrol. Motivul: din nou China, dar și speranța că economia mondială va reuși să evite o recesiune. Însă mai există și un al treilea motiv: stocurile de petrol foarte scăzute.
Pe 5 februarie, Uniunea Europeană va impune un embargo produselor petroliere. Rusia reprezintă cel mai important furnizor de petrol al continentului și există îndoieli serioase cu privire la capacitatea Uniunii Europene de a înlocui cu succes, adică fără probleme importante, motorina rusească. Asta și dacă luăm în considerare rezervele americane foarte scăzute ale combustibilului care reprezintă coloana vertebrală a oricărei economii. Ceea ce este și mai important e faptul că rezervele de motorină din Statele Unite vor deveni și mai scăzute deoarece se apropie perioada de mentenanță.
În editorialul său săptămânal de la Reuters, John Kemp atrăgea atenția asupra achizițiilor făcute de fondurile de investiții în domeniul petrolier începând cu luna noiembrie 2020, luna în care a fost anunțat primul vaccin împotriva Covid 19, ceea ce a echivalat cu speranța unei redresări economice.
Cu toate acestea, nu toate achizițiile, nici măcar cele mai multe, nu erau în domeniul motorinei. În fapt, partea leului era dată de țiței, până la un total de 44 de milioane de barili, dintre care 40 de milioane erau Brent. În privința produselor petroliere, marii comercianți au achiziționat echivalentul a 11 milioane de barili de gazolină, opt milioane barili de motorină, șapte milioane de barili de benzină. Săptămâna aceasta toată lumea a stat cu ochii pe Fed șI Banca Central Europeană.
Cele două instituții financiare au avut ședințe de politică monetară zilele aceasta și ambele erau așteptate să efectueze o nouă rundă de majorări de dobândă de politică monetară. Totuși, așteptările, cel puțin pentru Fed, erau pentru o majorare mai puțin semnificativă, de doar 0,25 puncte procentuale, față de precedentele majorări care au fost de 0,50 puncte procentuale. BCE era așteptată să continue pe o linie agresivă (ceea ce s-a și întâmplat – notă RE), cu o creștere de 0,5 puncte procentuale, la fel ca și Banca Angliei.
Aceste majorări de dobândă nu duc la o intensificare a cererii de petrol sau la prețuri mai mari, drept pentru care vestea că Fed își mai domolește eforturile de combatere a inflației ar fi bineprimită. Pe cale de consecință, anunțul unei rate mai mari de 0,25 puncte procentuale ar da o lovitură piețelor, așa cum observa într-o analiză recentă Reuters.
„O majorare de 0,25 puncte procentuale este deja încorporată în prețurile futures la țiței, așa că piețele se vor uita la comentariile pe care le va face Fed. De pildă, va lua Fed o pauză din majorarea dobânzilor, așa cum a procedat săptămâna trecută Bank of Canada? Asta ar putea da un imbold prețurilor futures la țiței”, a afirmat Jeff Mower, director de presă la S&P Global Commodity.
O mare parte din optimismul revigorat al traderilor de petrol are, totuși, de-a face cu perspectiva economică a Chinei și a Statelor Unite. Anularea politicii zero-Covid în China a fost declanșatorul pentru traderii de petrol după ce în ultimul an Beijingul a marșat pe carantine și incertitudine. Acum, există speranțe multiple că Statele Unite pot evita o recesiune, deși ultimele date din domeniul industrial tind să sugereze cu totul altceva.
Săptămâna aceasta, Fondul Monetar Internațional a dat și mai multă greutate acestor speranțe prin revizuirea perspectivei sale legate de economia globală, citând în acest sens reziliența surprinzătoare a cererii în Europa și Statele Unite. OPEC+, care se va întâlni săptămâna aceasta, nu are în plan o schimbare a ritmului de producție pentru moment, ceea ce a contribuit la optimismul din piață.
Săptămâna aceasta, prețurile la petrol au deschis în pierdere din cauza anticipărilor legate de comentariile băncilor centrale cu privire la dobânzi dar și datorită exporturile rusești foarte puternice, în pofida embargoului. Estimările catastrofice cu privire la pierderea a un milion până la trei milioane de barili pe zi de petrol, nu s-au materializat însă după intrarea în vigoare a embargoului european, lucrurile s-ar putea schimba.
Acest lucru ar putea avea loc deoarece, spre deosebire de țiței, China și India nu vor avea un apetit extrem de ridicat pentru importarea produselor rafinate. Iar asta înseamnă că Rusia va fi nevoită să găsească piețe noi și mai mici, ceea ce va conduce la o micșorare a stocurilor mondiale de motorină și, pe cale de consecință, la prețuri mai mari. S-ar putea ca traderii să aibă dreptate atunci când pariază mult pe motorină.
Articol de Irina Slav