Ryanair a clarificat informațiile despre compensarea emisiilor de carbon după ce o investigație a Autorității Olandeze pentru Consumatori și Piețe (ACM) a avertizat că zborul rămâne „foarte poluant”.
Autoritatea de protecție a consumatorilor a avertizat că declarații precum „Zburați mai verde către…” și sugestiile că această compensare a emisiilor ar duce la zboruri mai durabile au fost formulate într-un mod alarmant de înșelător.
„Afacerile trebuie să fie sincere și clare cu privire la afirmațiile pe care le fac în materie de sustenabilitate. Chiar și cu schemele de compensare a CO2, zborul rămâne un mod de călătorie extrem de poluant”, explică Edwin van Houten, directorul Departamentului de Consum al ACM.
„Companiile aeriene pot oferi scheme de compensare a CO2, dar nu pot da impresia că aceasta va face zborul sustenabil.”
De ce este semnificativ acest avertisment pentru Ryanair?
ACM a început să analizeze Ryanair ca parte a unei investigații mai ample privind cererile de compensare a emisiilor de carbon din industria aviației olandeze.
Una dintre principalele sale constatări a fost că unele dintre aceste afirmații pot da pasagerilor impresia falsă că ar zbura mult mai sustenabil cu transportatorul low-cost. Asta ar putea însemna că sunt atrași să zboare cu compania în defavaorea altor companii aeriene presupus mai puțin sustenabile.
„Anunțul ACM este destul de semnificativ”, spune Eric Stam, lector la Rotterdam Airport College și membru al grupului de campanie Stay Grounded. Stam a cerut ACM să intervină în cererile de compensare a emisiilor de carbon ale industriei aviatice în urmă cu doi ani.
„Dacă mai multe autorități naționale de protecție a consumatorilor examinează afirmațiile de sustenabilitate ale companiilor aeriene și se coordonează între ele pentru a le denunța, companiile aeriene și aeroporturile trebuie să fie mai precaute în ceea ce le promit clienților și politicienilor.”
Ce modificări a adus Ryanair site-ului său?
Ryanair a cooperat cu autoritatea și de atunci a făcut trei modificări la opțiunea de compensare a CO2 pentru vânzările sale de bilete online.
A fost adăugat un mesaj clar că presupusa compensare a CO2 nu face zborul în sine mai durabil. Mesajele care sugerau că puteți „zbura mai ecologic la […]” au fost schimbate în schimb pentru a „compensa emisiile de CO2”. Simbolurile precum frunzele verzi au fost, de asemenea, eliminate.
Site-ul web arată acum și cum sunt calculate emisiile estimate pentru fiecare bilet și valoarea compensației de CO2. În plus, Ryanair a trebuit să clarifice pentru ce proiecte a fost cheltuită taxa de compensare a CO2, evidențiind certificarea independentă a fiecăruia.
De ce este compensarea carbonului o problemă?
Strategiile climatice pentru multe companii aeriene depind de utilizarea compensarii emisiilor de carbon pentru a reduce emisiile.
Ryanair intenționează să reducă emisiile de gaze cu efect de seră cu 24% folosind programe de compensare. Astfel de scheme includ distribuția de sobe eficiente din punct de vedere energetic în Uganda de către First Climate.
Dar nu toate proiectele de compensare reduc cu adevărat emisiile, avertizează Magdalena Heuwieser, purtător de cuvânt al rețelei Stay Grounded.
„Ar fi necesar să se investigheze fiecare dintre aceste proiecte de compensare, ceea ce ar dezvălui, cel mai probabil, modul în care majoritatea dintre ele nu duc cu adevărat la reduceri de emisii”, spune ea.
„În plus, este ipocrit să plătim oamenii din Uganda să folosească sobe de gătit eficiente din punct de vedere energetic, astfel încât să putem continua să zburăm cu conștiință bună și companiile aeriene să poată continua să profite.”
Alții, cum ar fi EasyJet, au renunțat cu totul la schemele de compensare pentru a se concentra pe reducerea directă a emisiilor prin combustibil de aviație durabil sau motoare alimentate cu hidrogen.