În doar trei săptămâni, livrările maritime de motorină de la cel mai mare furnizor extern al Uniunii Europene vor fi probabil interzise.
Cine va interveni pentru a astupa această gaură imensă? Și, vor fi suficiente stocuri? Este blocul european gata să alunece într-un dezastru cauzat de lipsa de motorină?
UE a importat aproximativ 220 de milioane de barili de produse de tip motorină din Rusia în ultimul an, în conformitate cu informațiile Vortexa Ltd. compilate de Bloomberg. Motorina este foarte importantă pentru sistemul financiar al UE, alimentând automobile, camionete, nave, instrumente de dezvoltare și producție și altele.
Din 5 februarie, practic toate aceste importuri vor fi probabil interzise în încercarea de a pedepsi Moscova pentru conflictul din Ucraina. Această decizie de a interzice motorina rusească – gândiți-vă la aproximativ 14.000 de piscine de înot olimpice pline de motorină – este o problemă majoră.
S-au făcut deja unele progrese. În 2021, mai mult de jumătate din toate transporturile maritime în UE și Regatul Unit – care are deja o interdicție în vigoare – au ajuns aici din Rusia. Până în decembrie anul trecut, această proporție a scăzut la aproximativ 40%, parțial din cauza creșterii importurilor din Arabia Saudită și India.
Dacă e să anticipăm, există motive să ne imaginăm că restul furnizărilor rusești ar putea fi acoperite cu transporturi provenite din altă parte.
„Etichetele rusești probabil vor fi schimbate”, a declarat Eugene Lindell, șeful mărfurilor rafinate la compania de consultanță Details International Power.
Furnizorii
Candidatul evident de unde Europa poate primi motorină suplimentară este Centrul Est: este destul de închis, în mod semnificativ față de locațiile internaționale de la marginea Mării Mediterane – presupunând, de fapt, că Canalul Suez nu este blocat – și are noi rafinării de petrol mari în curs de apariție. – care pot arunca mii și mii de barili de motorină. În plus, Abu Dhabi Nationwide Oil Co. a convenit deja asupra unui acord pentru furnizarea de motorină Germaniei.
India și SUA, fiecare dintre ele furnizor pe termen lung al UE, au intensificat suplimentar livrările în ultimele săptămâni. Se estimează că rafinăriile din SUA vor furniza o cantitate record de combustibil distilat în acest an, o clasă de carburant care include motorina utilizată în camionete și mașini.
Cu toate acestea, un potențial furnizor important, deși nu direct, ar putea apărea în China.
„Apariția Chinei este cea care poate schimba tabla de șah”, a declarat Mark Williams, director de analiză la Wooden Mackenzie Ltd. Beijingul „deține atuul cel mai important pentru întreaga capacitate de rafinare excedentară la nivel global”.
Livrările de motorină din China au crescut dramatic în ultimele luni. În timp ce doar o parte din aceste mărfuri navighează către Europa, ele sporesc ofertele regionale. Acest lucru eliberează apoi butoaiele de la diferiți producători care ar putea, în teorie, să se îndrepte spre Europa.
Prima cotă de export de motorină a Chinei pentru 2023 a fost cu aproape 50% mai mare față de intervalul similar de anul trecut, ceea ce face puțin probabil ca transporturile de motorină să scadă din nou la intervalele joase observate la începutul anului 2022.
Exporturile de combustibil de tip diesel din China ar putea foarte bine să fie de 400.000 până la 600.000 de barili pe zi în prima jumătate a acestui an, a declarat Williams. Aceasta este o cantitate identică cu ceea ce UE și Marea Britanie ar putea pierde în prezent prin livrările maritime din Rusia.
„Există o reluare completă a fluxurilor comerciale cu motorină de la începutul lunii februarie”, a spus el.
Este necesar să ne amintim, totuși, că China a ales, în general, să acorde prioritate mediului înconjurător față de veniturile din exportul de combustibili. S-ar putea să facă acest lucru încă o dată.
Probleme potențiale
Cu toate acestea, deși există o serie de opțiuni de reaprovizionare pentru UE și Regatul Unit, există, fără îndoială, o îngrijorare mai largă: pot sancțiunile UE determina ca barilii rusești să dispară complet de pe piața mondială?
Dacă Rusia nu este în măsură să caute suficienți noi clienți din afara UE pentru combustibilii săi, atunci ce s-ar întâmpla? Dacă, pe cale de consecință ar fi dispusă să minimizeze producția la rafinăriile sale, asta ar înăspri oferta mondială, crescând fără îndoială costurile.
Lindell se așteaptă ca fluxurile de motorină ale țării să scadă în luna următoare și în martie – deși acest lucru se datorează lucrărilor la rafinăriile de petrol, pe lângă unele fricțiuni comerciale, deoarece sancțiunile au impact.
Chiar și atunci când există mulți clienți dornici, scoaterea motorinei din Rusia ar putea fi, de asemenea, o problemă. Mulți clienți vor fi probabil atenți să nu încalce sancțiunile occidentale, ceea ce poate prevedea că valoarea acestor mărfuri nu poate depăși o etapă plafonată menționată în prezent de G-7.
Acest mecanism și plafonul de preț – pentru țiței, este de 60 de dolari pe baril – încă nu au fost stabiliți pentru combustibilii ruși. La sfârșitul anului trecut, compania de evaluare petrolieră Argus Media Ltd. a evaluat motorina rusească la 926 de dolari pe tonă (aproximativ 124 de dolari pe baril), cu 30 de dolari pe tonă (aproximativ 4 dolari pe baril) mai costisitoare.
Dacă următorul plafon de valoare ar fi stabilit în mod corespunzător sub nivelul pieței, atunci o mare parte a flotei de tancuri din întreaga lume ar putea fi în imposibilitatea de a continua încărcarea și transportul mărfurilor rusești în cazul în care ar trebui să acceseze furnizori G-7, cum ar fi cei care se ocupă de asigurări.
Aspectul cererii
Partea mai puțin vizibilă a oricărei întrebări cu privire la capacitatea UE de a putea avea sau nu suficientă motorină este: cât de solidă va fi cererea?
Clima actuală din Europa a ajutat foarte mult, fără îndoială la scăderea consumului de ulei pentru încălzire – o benzină de tip diesel – și la reducerea valorii gazolinei pure, ceea ce, în concept, face mai ieftin pentru rafinăriile de petrol să producă motorină de înaltă calitate și, de asemenea, reduce incitativele corporațiilor să folosească gazolina ca alternativă la tehnologia petrolului pentru energie.
„O încetinire macroeconomică a redus pas cu pas cererea europeană de motorină”, a declarat Benedict George, reporter de piață la Argus. „Informațiile de la țară la țară sugerează că cererea europeană de motorină este deja cu nu mai puțin de 5% în scădere de la an la an. Prin recesiunea din 2008, cererea de motorină a scăzut cu aproximativ 10% de la an ajungând astăzi la cel mai scăzut nivel.”
Acestea fiind spuse, Goldman Sachs Group, Inc., nu prezice o recesiune în zona euro, după ce sistemul financiar s-a dovedit a fi mai rezistent la sfârșitul anului trecut.
Poziția Turciei
În plus, nu ar trebui neglijat rolul potențialelor locații internaționale intermediare, care ar putea atenua interdicțiile UE și ocoli plafoanele de preț.
Turcia, de exemplu, care nu face parte din UE, ar putea, în principiu, să importe volume masive de motorină rusească – a importat deja o cantitate considerabilă – după care să o folosească pentru a-și asigura piața internă.
Motorina non-rusă pe care o produce apoi în rafinăriile sale personale poate fi foarte bine oferită UE, fără îndoială, la o valoare mult mai mare.
„O încetinire financiară cronică, un climat de căldură, consecințele continue venite ca urmare a exporturilor mai mari din China și un plafon de preț bine gândit ar ajuta la menținerea echilibrului mondial de motorină și oferă Europei o alternative suficientă”, a declarat Hedi Grati, șeful departamentului Europa/CIS rafinare, publicitate și marketing la S&P International Commodity Insights.
„Cu cât cererea este mai mare și cu cât producția rusă de motorină scade, cu atât problemele pot deveni extrem de dificile și, fără îndoială, complicate.”
Articol de Jack Wittels și Prejula Prem.