Turiștii care își petrec vacanțele pe litoralul românesc și-au schimbat preferințele în alegerea stațiunilor. Dacă până acum Mamaia era în top, iată că anul acesta stațiunile din sudul litoralului atrag un număr mai mare de vizitatori. Care este explicația?
Pentru prima oară în istoria recentă a turismului de litoral din România vedem că Mamaia nu mai este pe primul loc în preferințele turiștilor. Locul său a fost luat de Eforie Nord, care a ajuns să fie cea mai căutată stațiune în acest sezon. Creșteri importante sunt cam pe toate stațiunile din sudul litoralului. Dacă Eforie Nord are undeva la 30% creștere față de anul trecut Neptun – Olimp, luate împreună, au undeva la 35% și exemplele continuă și către sudul extrem al litoralului, unde avem foarte multe hoteluri renovate parțial sau complet în ultimii patru – cinci ani, foarte multe hoteluri cu servicii integrate de tip all-inclusive, care atrag din ce în ce mai mulți români. Motivul pentru care stațiunea Mamaia a scăzut anul acesta stă în câteva decizii pe care le-au luat autoritățile: pe de-o parte lărgirea plajelor – mă refer, în mod special, la felul în care a fost gestionat proiectul, nu la decizia în sine. Lărgirea plajelor că este o acțiune cu impact bun pe termen lung însă pe termen scurt și mediu nimeni nu a avut în vedere impactul economic al acestei măsuri. Lărgirea nu a fost gestionată ca un proiect turistic, ci exclusiv ca un proiect de mediu. Nisipul nu a fost afânat anul trecut, intrarea în mare a devenit abruptă, hotelierilor li s-a interzis să își așeze șezlongurile aproape de apă. Toate acestea au făcut ca turiștii să ia decizia de a nu mai reveni în stațiunea Mamaia pentru vacanță. Am văzut că anul acesta nisipul este începe să fie mai fin, datorită eforturilor depuse de operatorii de plajă și în plus, datorită unei derogări avem șezlonguri așezate la malul mării. Datorită acțiunii mării și intrarea în mare este acum mai lină. Odată cu aceste transformări suntem sigur că în următorul an, că în următorii doi ani percepția se va schimba și turiștii vor reveni la Mamaia în număr mare. Sau cel puțin cred că plaja nu va fi un motiv pentru care turiștii să nu aleargă stațiunea Mamaia. O altă decizia care a contribuit la scăderea numărului de turiști o reprezintă prețul pentru parcare în Mamaia. Sunt cel puțin 6.700 de locuri de parcare pe domeniul public, iar tarifele de parcare pe care Primărie le percepe deocamdată sunt foarte mari: respectiv de 96 RON pentru 24 de ore. Am încercat să schimbăm acest lucru încă din momentul adoptării acestei decizii, dar abia acum am fost ascultați de către reprezentanții Primăriei, de către primar. Administrația încearcă modificarea orarului de plată prin eliminarea unui segment important de la ora 22 la ora 8:00 dimineața și astfel se va obține reducerea tarifului de parcare de la 96 de RON la a 54 de RON. Acestea sunt două dintre măsurile care au dus la scăderea a fluxului de turiști în stațiunea Mamaia. Nu trebuie uitat însă nici contextul general, care face să existe scădere pe tot segmentul de turism, intern și extern. Un sondaj recent a arătat că din cauza de războiul din vecinătatea noastră, 50% dintre oameni spun că primul lucru la care vor renunța pentru a-și proteja bugetul este vacanța.
Grecia, Bulgaria, Turcia chiar și Croația, țări în care se ajunge cu ușurință din România, fac concurență serioasă litoralului românesc. Ce oferă în plus față de noi?
Bulgaria este singura destinație comparabilă sută la sută cu litoralul românesc. Dar, Bulgaria nu oferă mai mult decât litoralul românesc în termen de calitate, ci în termen de volum. Litoralul bulgăresc are o capacitate de cazare mai mare. Sunt mai multe stațiuni pe litoralul bulgăresc decât pe litoralul românesc și, desigur, și mai multe hoteluri. De subliniat este faptul că pe litoralul românesc avem peste 90% dintre hoteluri renovate sau parțial renovate în ultimii cinci ani, așadar avemo bază de active noi, în timp ce, în Bulgaria, s-au făcut intervenții în urmă cu 10 – 20 de ani și în proporție mult mai mică în ultimii cinci ani. Ei au avut un start bun, dar, în acest moment, activele lor sunt învechite. Așadar, la capitolul infrastructură hotelieră, litoralul românesc este în avantaj. Nu există avantaje generale pe care litoralul bulgăresc să le aibă în fața litoralului românesc. Poate doar în ajutorul pe care operatorii din turism din Bulgaria îl primesc de la stat. În Bulgaria există mai multe facilități fiscale pentru operatorii din turism, care înlesnesc activitatea turistică și mai multă implicare din partea autorităților locale. Dar, repet, litoralul românesc este singura destinație de turism din România în care s-au făcut investiții masive în ultimii ani. Să nu uităm că unele stațiuni s-au refăcut de la zero, cum este cazul stațiunii Saturn. La Eforie Nord sunt în derulare proiecte mari de refacere a infrastructurii de faleză, la Eforie Sud, la fel. Mamaia intră și ea în categoria stațiunilor în care s-a investit puternic. Urmează investiții în stațiuni ca Jupiter, Cap Aurora, care intră complet în renovare. În Mangalia s-au făcut foarte multe investiții. Să nu uităm un aspect la fel de important. Lărgirea plajelor de pe litoral este unul dintre cele mai importante care se desfășoară în Europa. Datorită acestui proiect de protecție costieră, litoralul românesc va câștiga zeci, sute de hectare de plajă nouă.
Litoralul Greciei este o destinație de vacanță fundamental diferită față de ce avem noi. În Grecia nu se poate face turism de masă. Grecia are hoteluri mici, aici nu prea găsești servicii de tipul all inclusive, iar dacă există sunt de slabă calitate. Plajele Greciei sunt diferite de plajele noastre, sunt mult mai stâncoase. Pe fundul mării în loc de nisip găsești pietre, ceea ce nu este pe placul familiilor cu copii, spre exemplu. Dacă ne referim la Santorini sau la Mykonos, prețul pentru o vacanță este mult peste ceea ce plătim pe litoralul românesc. Dacă facem comparație cu Thassos, litoralul românesc este mult peste. Deci nu avem destinații neapărat comparabile.
Turcia este o destinație mult mai scumpă decât litoralul românesc. Antalya are în special la hoteluri de 4 și 5 stele, cu produse integrate, de tipul all – inclusive, de bună calitate. Unele dintre aceste hoteluri ele afișează prețuri poate de două ori mai mari decât cele de pe litoralul românesc pentru produse similare. Dacă ar fi să comparăm Turcia – România, putem să spunem că Turcia este o destinație mult mai scumpă decât litoralul românesc. Să nu uităm că pentru Turcia adăugăm la tarifele de cazare și masă, biletul de avion, care, mai ales în anul acesta, nu mai este deloc ieftin. Știți prea bine că prețul combustibilului a crescut foarte mult apoi costă operațiunilor din aeroporturi, care au și ele prețurile mai mari.
Croația nu este o destinație atât de accesibilă pentru români din cauza poziției geografice. Nu este ușor de accesat cu mașina. Croația nu este nici o destinație ieftină. Da, este o țară frumoasă, cu un litoral frumos, o țarp europeană civilizată, dar nu foarte accesibilă ca destinație de vacanță. Prețurile din Croația sunt mai mari decât cele de pe litoralul românesc și la cazare și la masă.
Anul 2019 este considerat „de referință” pentru litoralul românesc. INS ne spune că în luna iulie 2019, o treime din numărul total de turişti sosiţi în vacanță în România au ales litoralul. Ce i-a atras în 2019 pe turiști în număr atât de mare pe litoral?
Cu 1,3 milioane de turiști pe litoral, 2019 a fost unul dintre cei mai buni ani pentru turismul românesc la Marea Neagră. În 2020 a existat o scădere la 900 de mii de români, iar în 2021 am revenit pe creștere, cu aproximativ 1,2 milioane de turiști, pe litoral. Motivul pentru care litoralul a devenit o destinație atât de frecventată de către români în 2019 este legat de investițiile care s-au făcut în activele hoteliere, în mod special în produsele de tip all inclusive. Inclusiv hotelurile emblematice pentru litoral, care fuseseră lăsate în paragină, au revenit în circuit, după ce au fost cumpărate și renovate. Un alt motiv îl reprezintă posibilitatea de plată cu vouchere de vacanță. Acest stimulent de la stat a făcut ca foarte mulți români, majoritatea bugetari, să aleagă pentru vacanță litoralul românesc.
Pentru creșterea sau scăderea numărului de turiști de pe litoral cât la sută este în responsabilitatea hotelierilor și cât în cea a administrației locale?
Responsabilitatea hotelierilor constă în investiții în activele hoteliere, în facilitățile de petrecere a timpului liber de pe litoral. Hotelierii se pot organiza în asociații și pot influența într-o oarecare măsură decizia pe care o iau autoritățile. Rolul administrației locale este însă uriaș, mai ales pe actuala legislație. Extrem de importante sunt organizațiile de management al destinației. Iar noi, la Mamaia și Constanța pledăm pentru înființarea cât mai rapidă a acestei Organizații, așa cum există deja în sudul litoralului, la Mangalia, spre exemplu. Este foarte important ca la decizia legată de o destinație turistică să participe asociații care au competențe în domeniul turistic, cu oameni care vin din antreprenoriat, care știu foarte bine care sunt problemele cu care se confruntă și care sunt așteptările consumatorilor. În momentul de față vedem, din păcate, un conflict între Primăria Constanța și hotelieri. Nu este un conflict legat de probleme sistemice, ci mai degrabă un conflict generat de orgolii. Revenind la întrebarea dumneavoastră, administrația locală are un rol decisiv în dezirabilitatea unei destinații și pe cale de consecință determină dacă acea destinație are sau nu are succes Turiștii care vin în vacanță se așteaptă să găsească un hotel frumos, curat, dar și o stațiune curată, care să fie administrată în sensul facilitării accesului la diverse obiective turistice, la locuri de agrement. Turiștii doresc să fie respectați atunci când ajung în destinația de vacanță pe care au ales-o și decid să consume bugete importante pentru a vizita acest loc.
Există un dialog real între autorități și operatorii din turism pentru promovarea turismului litoral și atragerea turiștilor?
Pe litoral există într-o măsură foarte mică acest dialog. La Mangalia aș putea spune că există în bună măsură datorită faptului că acolo funcționează Organizația de Management al Destinației. Lucrurile se mișcă într-o direcție bună, există o strategie comunicare, comunicarea se face în baza acestei strategii, există niște obiective fixate, care sunt și urmărite de către administrația locală pentru a trage turiștii. La fel se întâmplă într-o oarecare măsură și la Eforie Nord. La Constanța – Mamaia încă nu se întâmplă. Administrația locală nu pare foarte preocupată de elaborarea unei strategii. Noi antreprenorii din turism încercăm de mult să punem în mișcare lucrurile să avem o organizație asemenea celei din Mangalia, care să poate să gestioneze strategii cu obiective foarte clare și să pună la punct un plan pentru atragerea turiștilor și de promovarea Constanței și a Mamaiei ca destinații turistice.
Avem o strategie pentru atragerea turiștilor străini spre malul românesc al Mării Negre?
Din păcate, nu avem. Nici autoritățile locale, nici autoritățile centrale nu au o strategie pentru atragerea turiștilor pe litoralul românesc. Se poate vedea însă acest lucru extrem de ușor din modul în care se prezintă România la Târgurile Internaționale. Ne putem da ușor seama că litoralul românesc nu există ca destinație turistică pentru piețele externe. Sunt foarte mulți europeni din Vest care nu știu că România are litoral. Mărturisesc că eu personal am vorbit cu oameni din Franța, Scoția, Marea Britanie, Germania care nu știau că România are deschidere la mare. Nu știau că avem un litoral de peste 80 de km și o cu atât de multe hoteluri. Am văzut în ultimii ani o politică făcută pe genunchi la nivelul Ministerului Turismului. Ministrul are opinii personale, își dă cu părerea despre prețuri de pe litoral fără să fie capabil să facă o comparație cu alte destinații și fără să vină în destinație. Pe scurt: turismul la Marea Neagră nu există pe harta internațională a turismului de litoral.