fbpx

Piața de motorină se confruntă cu spectrul raționalizărilor

Săptămâna trecută, șeful Vitoul Russell Hardy a avertizat că o criză a motorinei ar putea declanșa în Europa raționalizări. Aceste avertismente se înmulțesc raționalizarea nemaifiind o idee abstractă. Potrivit experților citați de Reuters, Europa riscă să intre în recesiune economică. Motorina este folosită de transportatori pentru a transporta bunuri către consumatori, dar este folosită și de transportatorii industriali. Acum, când rafinăriile rusești și-au diminuat producția ca urmare a valurilor de sancțiuni occidentale, piața motorinei, care era deja foarte tensionată, a trecut acum la un alt nivel de agitație.

„Guvernele știu foarte bine că există o legătură directă între motorină și PIB, deoarece tot ceea ce intră și iese din fabrică folosește motorina” a afirmat directorul general al Fuels Europe, parte din Asociația Europeană a Rafinăriilor de Petrol.

După cum nota directorul Vitol, Russell Hardy, „Europa importă jumătate din motorină din Rusia, iar cealaltă jumătate din Orientul Mijlociu. Este o criză sistemică de ofertă.”
Nu doar Europa este afectată de această problemă, însă. Rezervele din Statele Unite sunt în scădere și ele.

Potrivit Agenției Internaționale pentru Energie, stocurile au fost în scădere în ultimele 52 din 79 de săptămâni, scăzând săptămâna trecută la 112 milioane de barili. Declinul total pentru ultimele 79 de săptămâni echivalează cu 67 milioane de barili. Rezervele de săptămâna trecută au fost la cel mai scăzut nivel din 2014 și cu 20% mai scăzute decât media ultimilor cinci ani înainte de pandemie.

„Motorina deja nu mai este o problemă europeană, ci o problemă globală. Chiar este.”, a afirmat Torbjorn  Tornqvist președintele grupului Gunvor.

Amrita Sen de la Energy Aspects a exprimat la rândul său aceleași sentimente, afirmând că motorina este cel mai afectat produs petrolier, precizând că Europa importa aproape de un milion de barili/ zi din Rusia iar la momentul invaziei rusești în Ucraina, rezervele de combustibil era oricum mai mici decât media sezonieră.

Problema pare să fi fost aceea că rezervele de motorină erau oricum scăzute la acela moment, iar sancțiunile occidentale, indirect, au vizat industria energetică din Rusia. Mai mult, potrivit lui Hardy, în Europa a avut loc o tranziție de la benzină spre motorină ceea ce a exacerbat problema.

În plus, în ecuația au apărut și traderii de mărfuri care refuză motorina rusească atât din cauza sancțiunilor cât și din cauza problemelor legate de plăți ca și a provocărilor legate de transport din moment ce multe porturi europene au interzis ancorarea vaselor rusești.
Total Energie, gigantul francez de energie, este ultima companie care a anunțat un boicot al motorinei rusești afirmând că „pe cât de devreme posibil, dar cel mai târziu, la sfârșitul lui 2022 ” cu excepția în cazului în care nu va primi alte instrucțiuni din partea guvernelor europene.

În loc de motorină rusească, TotalEnergies susține că va căuta alți furnizor, în special Arabia Saudită. Cu siguranță nu va fi singura companie care face acest lucru deoarece toți jucătorii din piață sunt în căutare disperată de motorină.

Pe de altă parte, furnizorii alternativi s-ar putea să nu aibă suficiente resurse pentru a răspunde pe termen scurt la această creștere a cererii: Arabia Saudită este deja al doilea furnizor la Europei, dar prin comparație cu Moscova deține o cotă de piață de doar 12%.

Potrivit raportului Kemp, stocurile asiatice de motorină sunt și ele mai scăzute decât de obicei, ceea ce înseamnă că toate piețele mari vor trece printr-o perioadă dificilă. Toate aceste condiții vor face ca prețul petrolului să crească, dar acesta este doar începutului unei probleme și mai mari.

Pe lângă folosirea în transporturile industriale, motorina este și combustibilul folosit în minerit și în vehiculele agricole, fiind de asemenea utilizat și în manufacturare. Un preț al combustibilului mai mare, va împinge în sus prețul tuturor produselor ceea ce va alimenta o inflație care deja dă bătăi de cap serioase europenilor și americanilor.

A stimula producția de motorină reprezintă o opțiune, dar asta înseamnă a cumpăra petrol la prețuri mai mari, ceea ce înseamnă că produsul final va fi tot mai scump. În plus această stimulare a producției nu se poate face peste noapte.

„În următoarele trei luni, producția de motorină trebuie să crească semnificativ, consumul trebuie să scadă, iar piața trebuie să evite o pierdere semnificativă a exporturilor rusești”, a scris Kemp. Acesta ar fi scenariul ideal, dar dacă el nu se materializează, Europa în special ar putea fi martora unei creșteri de prețuri severe care ar duce la scăderea cererii.

Până la acel moment însă, inflația ar putea avea în curând două cifre în unele din cele mai vulnerabile țări. Iar dacă Moscova decide să extindă cererea sa pentru plata în ruble în schimbul exporturilor de gaz și petrol, atunci situația va deveni și mai interesantă decât este deja, în special pentru Europa.

Articol de Irina Slav pentru Oilprice.com

Despre Marius Giurgea

Verificați și

Dezastrul zonei euro. Între stagnare și stagflație

Economia zonei euro este mai mult decât slabă. Este într-o contracție profundă, iar datele sunt …

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.