Potrivit analiștilor, investitorii ar trebui să se pregătească pentru o criză a „motorinei” în special în Europa, pe măsură ce piețele de energie continuă să aibă probleme din cauza dispariției țițeiului rusesc de pe piețe.
„Piața de motorină va deveni și mai problematică acum când rafinăriile rusești de petrol își vor diminua producția”, a afirmat Edward Moya, senior market analist la OANDA.
În prezent, există un stoc destul de scăzut de motorină la nivel global, conform lui Richard Gorry, managing director la JBC Energy. În opinia lui Gorry, combustibilul reprezintă „motorul economiei globale”, ceea ce înseamnă că o ofertă scăzută va determina probleme serioase în toată societatea.
„O penurie de motorină are implicații majore pentru creșterea economică, deoarece ea este folosită la camioane, tractoare, bărci, generatoare și la autobuze”, a mai afirmat el.
Piețele de energie erau și așa foarte tensionate, dinainte ca Rusia să înceapă războiul din Ucraina. Deși Rusiei nu i-a fost încă impus un embargo global, lumea are dificultăți în a găsi alternative la cele două milioane de barili care veneau din această țară.
Până acum doar patru țări au decis să interzică importurile de țiței rusesc, dar cu toate acestea companiile energetice au pus în practică un boicot al mărfurilor rusești. Sancțiunile complică însă felul în care țările pot plăti și transporta furnizările rusești de energie, iar acest lucru s-ar putea complica și mai mult dacă Uniunea Europeană adoptă o poziție și mai dură contra Rusiei, a explicat Moya. Consiliul European al liderilor UE urmează să se întâlnească la sfârșitul acestei săptămâni.
În aceste condiții, una dintre preocupările majore în capitalele europene este găsirea unor noi surse de aprovizionare cu motorină. Înainte de impunerea sancțiunilor, Europa importa aproape jumătate din cantitatea de motorină consumată din Rusia. Potrivit Commerzbank, Europa importa zilnic aproximativ 570.000 de barili de motorină din Rusia.
Impactul pe care îl vor avea noi posibile sancțiuni îi îngrijorează atât pe traderi, cât și pe investitori și șoferi.
„Europa va avea probleme să găsească surse de aprovizionare ceea ce va determina o problemă globală. Rezervele europene de motorină sunt așteptate să atingă în această lună minimul ultimilor patru ani, iar această situație se va înrăutăți dacă războiul din Ucraina va continua”, afirmă Moya.
Companiile mari petroliere de petrol ca BP și Shell au întrerupt vânzările spot de motorină pe piața germană în urmă cu trei săptămâni din cauza îngrijorărilor legate de penurie.
În opinia analiștilor consultați de Capital.com, alternativele pentru aprovizionare sunt la luni bune distanță. Chiar dacă Iranul se decide să pompeze mai mult de un milion de barilor pe zi în rețeaua globală, este foarte puțin probabil ca membrii OPEC să se decidă că vor crește producția în timp util pentru a preveni o criză.
„Industria de petrol nu se grăbește să crească producția deoarece o parte din cerere este distrusă din cauza încetinirii creșterii economice, provocată de acest război, dar și din cauza lockdownurile care au loc în China”, a mai spus Moya. În plus, Rusia vinde petrol în China și India, așa că țările OPEC nu au niciun interes pentru a crește mai agresiv producția.
Motorina este rafinată din țiței, iar luni îngrijorările cu privire la o criză a motorinei au crescut după ce Rusia a anunțat că vinde țiței Chinei la un preț foarte redus. „Se pare că cele două mari economii, China și India, cumpără în continuare țiței rusesc, ceea ce va stopa foarte probabil creșterea recentă a prețurilor”, a declarat Moya.
În aceste condiții, Europa este cea mai vulnerabilă, ceea ce ar putea duce la raționalizarea motorinei pe Bătrânul Continent. „Toată lumea este îngrijorată de furnizările cu motorină în Europa, în condițiile în care jumătate din aprovizionare provine din Rusia, iar cealaltă jumătate din Orientul Mijlociu. Avem în față o penurie sistemică de motorină”, a declarat Russell Hardy, directorul companiei Vitol.
Pe de altă parte, Torbjorn Tornqvist, directorul companiei Gunvor Group afirmă că „motorina nu mai este doar o problemă europeană, ci o problemă globală.”
Un summit energetic organizat de Financial Times a revelat că toată piața energetică se așteaptă la o criză de proporții a motorinei care va duce la dispariția ei temporară de pe piața europeană.
Nu mai este nevoie să spunem, însă, că fără motorină se va opri nu doar traficul european, ci mare parte din sprijinul logistic furnizat de camioanele americane, iar lanțurile de aprovizionare vor fi în curând paralizate. Ceea ce înseamnă consecințe dramatice pentru economia globală.
Articol de Daniel Tyson pentru Capital.com