fbpx

UE creează o armadă de zboruri goale

Luftahnsa Group, care deține Brussels Airlines, Austrian Airlines, Eurowings and Swiss International Airlines, va opera între începutul anului și luna martie aproximativ 18.000 de zboruri fantomă, adică fără pasageri. Și alte companii vor face același lucru de-a lungul anului care vine.

Într-o vreme în care liderii lumi anunță că se războiesc cu schimbările climatice se pune întrebarea de ce sunt companiile aeriene dispuse să cheltuiască o avere pentru a efectua mii de zboruri fără pasageri, cu emisii de carbon, doar pentru a ajunge de la un aeroport la altul? Răspunsul, deloc surprinzător, privește regulile birocratice ale Uniunii Europene. „UE sigur a trecut pe situația de alertă climatică”, a comentat la modul sarcastic pe Twitter Greta Thunberg.

Problema este că zborurile sunt operate pentru a proteja sloturile companiilor în aeroporturile europene. Conform reglementărilor UE, companiile aeriene trebuie să folosească 80% din sloturile alocate sau altfel riscă să și le piardă în defavoarea altor companii.

În timpul pandemiei, Comisia Europeană a redus la 50% acest indicator.  Dar chiar și așa nu este suficient pentru a compensa scăderea enormă a pasagerilor din ultima vreme, ceea ce a dus la apariția unor avioane goale.

Eliberată de aceste constrângeri, Marea Britanie a suspendat complet regula sloturilor la începutul pandemiei și nu este de așteptat să le reintroducă până spre sfârșitul acestui an. Pentru cei care și-au dorit ca Marea Britanie să rămână în UE vestea aceasta ar putea să fie neașteptată: ieșită din UE Marea Britanie protejează mediul mai bine decât o face UE.

Problema însă este mult mai profundă. Companiile aeriene operează zboruri goale de zeci de ani pentru a-și păstra sloturile pe aeroporturile congestionate. În anul 2008, când criza financiară a afectat economia, BMI a efectuat nenumărate curse goale de pe Heathrow. Qantas a făcut același lucru în 2004 când aștepta o nouă rută.

Ceea ce demonstrează că sistemul de alocare este complet greșit. Guvernele folosesc o formulă arbitrară pentru a aloca noi sloturi – jumătate mergând la noile companii iar cealaltă jumătate la cele care dețin deja. Dar majoritatea lor se duc la companiile deja existente cu condiția să le folosească.

Regula „ori o folosești, ori o pierzi” nu duce doar la zboruri fantomă, dar distorsionează piața în favoarea companiilor mari și conduce la ineficiență în piață.

International Airlines Group, părintele British Airways, deține jumătate din sloturile de la Heathrow Airport. Al doilea cel mai mare deținător este Lufthansa și Virgin Atlantic, care dețin doar 8, respectiv 7%. Ceea ce înseamnă că oamenii au mult mai puține oferte, ceea ce înseamnă prețuri mai mari și opțiuni de zbor mai puține.

Cu alte cuvinte, aceste reguli creează o situație mult mai rea pentru pasageri. Pentru a da doar un exemplu, în acest moment o companie mare are un stimulent de a opera avioane mai mici la o locație mai puțin dezirabilă decât să-i permită unui competitor să-i ia slotul și să folosească un avion mai mare spre o destinație mai populară ceea ce ar conduce la prețuri mai reduse și o capacitate mai mare.

Astfel, nu facem decât să oferim gratis active valoroase companiilor aeriene, în dezavantajul plătitorilor de taxe. Companiile pot schimba între ele sloturi pentru zeci de milioane de lire. Oman Air a cheltuit 75 de milioane de dolari pentru a cumpăra un singur slot de la Kenya Airways în 2016.

Acest sistem nu reprezintă un accident. Regulile de alocare a sloturilor au fost făcute de IATA, sindicatul companiilor aeriene, iar apoi au fost adoptate de majoritatea țărilor, inclusiv de Uniunea Europeană, cu sprijinul marilor companii aeriene. Așadar, marile companii au făcut un sistem care le oferă resurse valoroase cu costuri zero și care strivește competiție. Este o conspirație contra publicului.

Marea Britanie are acum posibilitatea de a se distanța de regulile IATA. Soluția evidentă este de a introduce licitația pentru sloturi. În felul aceste companiile ar urma să plătească în funcție de rutele pe care le consideră cele mai importante și ar folosi spațiul cât mai eficient. Consecința ar fi mai multe oportunități pentru companiile noi și mijlocii, plus o ofertă mai mare și mai ieftină pentru consumatori.

Ar fi o binefacere și pentru plătitorii de taxe. Am calculat cu altă ocazie că licitația de sloturi la aeroportul Heathrow ar mări numărul pasagerilor cu 16 milioane și ar aduce 7,5 miliarde de lire venituri.

Dar până când guvernul britanic se va decide să lase în urmă reglementările osificate ale Uniunii Europene, nu vom face decât să asistăm la nenumărate zboruri fantomă și emisii de carbon.

Articol de Matthew Lesh pentru The Spectator.

 

Despre Marius Giurgea

Verificați și

Ucraina caută țapi ispășitori în România

Legislația, promovată de experții ucraineni și adoptată de guvernul de la Kiev, de interzicere a …

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.