Începând de miercuri, 5 ianuarie, a devenit operațional numărul unic naţional 119 destinat raportării cazurilor de abuz, neglijare, exploatare şi orice altă formă de violenţă asupra copilului.
Anunțul a fost făcut astăzi de Serviciul de Telecomunicaţii Speciale (STS) care a precizat că operaţionalizarea numărului unic 119 a fost făcută în cadrul programului guvernamental ”Din grijă pentru copii”, soluţia tehnică de tip call-center fiind configurată, testată şi implementată în toate cele 41 de judeţe ale ţării, precum şi în sectoarele municipiului Bucureşti.
Numărul 119 este gratuit din orice reţea fixă sau mobilă şi va fi operat de către consilierii Direcţiilor de asistenţă socială şi protecţia copilului.
Începând de miercuri, 5 ianuarie, apelurile care semnalează diferite situaţii care afectează copiii vor putea fi preluate, 24 de ore din 24, de către consilierii specializaţi în asistenţă socială şi protecţia copilului, inginerii STS instalând în cele 47 de sedii ale Direcţiilor de asistenţă socială şi protecţia copilului din ţară 94 de posturi telefonice, dispuse câte două în fiecare centru de preluare a apelurilor.
În cazul situaţiilor anunţate prin 119, dar pentru care este necesară intervenţia imediată a Poliţiei sau a echipajelor medicale, operatorii Direcţiilor de asistenţă socială şi protecţia copilului vor alerta Serviciul de urgenţă 112.
Atunci când sunt cazuri de copii dispăruţi, Poliţia poate utiliza Sistemul de avertizare RO-ALERT, administrat din punct de vedere tehnic de către STS.
STS a mai anunţat că a întreprins demersuri împreună cu Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM) şi cu operatorii publici de telefonie mobilă pentru asigurarea cadrului legislativ şi a gratuităţii apelurilor, precum şi pentru a facilita transmiterea datelor geografice care permit alocarea cazurilor pe fiecare centru judeţean.